Českobudějovické metro

Z Necyklopedie

Nove metro budejovice

Plán rozlehlé sítě Českobudějovického metra po jejím plánovaném rozšíření do Hluboké nad Vltavou

Souprava metra

Moderní souprava Českobudějovického metra odkoupená z Brna.

Dvere v metru

Problémové dveře, na něž si cestující nemohou stěžovat

Českobudějovické metro je systém podzemní dopravy v rozlehlé metropoli jihu Čech, v Českých Budějovicích, lidově řečeném Budweisu.

[editovat] Novinky

Dne 7.5.2008, tedy o den dříve než v Praze, byl otevřen nový úsek metra. Rožnovská linka byla prodloužena až do Hluboké nad Vltavou, čímž do celého systému přibylo 9 zastávek na 15 kilometrech trati, což je fenomenální úspěch radních Českých Budějovic, hlavně primátora Juraje TenThomy (V souvislosti se stavbou prodloužení Rožnovské linky se vedly spory, zdali vést trasu i přes Úsilné a Borek vzhledem k jejich poloze a počtu obyvatel. Obavy z nedostatku cestujících se naštěstí nepotvrdily, neboť stanice Borek a Úsilné s denním obratem okolo 30 000 cestujících zapadají do systémového průměru.). České Budějovice tak předběhly Prahu v budování metra a mají poměrně velký náskok. Každá druhá souprava od nynějška jezdí až na Hlubokou nad Vltavou, zbylé soupravy končí na původní konečné, tedy v Nemanicích.

[editovat] Historie

První stanice (Náměstí) byla otevřena v roce 1899 na popud tehdejšího radního Gusty Husáků na vybudování kvalitního dopravního systému pro tehdy prudce se rozrůstající velkoměsto. Jelikož byl velký komunista, pozval si na stavbu odborníky ze Sovětského svazu. Jako první byla otevřena Májská linka (úsek I.M) mezi stanicemi Máj a Nádraží. Obyvatelé města to přijali s nadšením. Metro se poté rozrůstalo víc a víc až dorostlo do dnešní podoby.

[editovat] Linky a stanice

Tento rozsáhlý systém má dokonce víc stanic než ten pražský. Nachází se na něm pět linek s tímto nechutným počtem stanic:

  • Májská linka (otevřena 1899) - 19 stanic
  • Vltavská linka (otevřena 1905) - 21 stanic
  • Rožnovská linka (otevřena po dlouhé odmlce v roce 1986) - 10 stanic
  • Vrátská linka (otevřena teprve nedávno, 25.6.2007) - 21 stanic

Dohromady má Českobudějovické metro 71 stanic a s denním počtem 3 256 988 přepravených lidí je 4. nejvytíženějším metrem na světě.

[editovat] Soupravy

Stejně tak jako v pražském i brněnském metru jezdí v Českých Budějovicích hypermoderní soupravy řazené po 0, 1, 2, 3, 4 nebo 5 vagónech.

[editovat] Problémy a pozitiva

Českobudějovické metro řeší, tak jako každé jiné, všemožné problémy. Hlavním z nich je bezpečnost cestujících během nastupování a vystupování. Město se sice tento problém snažilo vyřešit, ale nedospělo k žádnému závěru, neboť i vagóny se musí něčím krmit. Nehledejme však jen negativní aspekty tohoto systému - výhodou je třeba možnost ranního cvičení přímo ve voze (viz fotogalerii).

[editovat] Budoucnost

V současnosti probíhá diskuze o zasypání metra a jeho nahrazení vysutou dráhou Dlouhanzen. Společnost Dlouhanzen s.r.o. ve spolupráci s fondy evropské unie již vybudovala první nástupní stanici v prostoru golfového hřiště obce Hluboká nad Vltavou.

[editovat] Obrázky

Google uncyc Českobudějovické metro na googleTohle je nejlepší článek na téma „Českobudějovické metro“ na celým internetu.
uncyclopedia