Šalina

Z Necyklopedie

Šalina, nespisovně tramvaj, vulgárně elektrika, je prostředek hromadné dopravy v Brně. Slovo samo pochází z romského slovesa "te šalinen", které znamená loudati se a ve volném překladu též chcípnout. V pravém brněnském hantecu se většinou používá výraz šmirgl, který se ovšem v případě mimobrněnských důrazně nedoporučuje ani šeptem vyslovit - v případě Pražanů hrozí dokonce veřejná exekuce na Svobodově náměstí (tj. jediném brněnském náměstí), kde se popravy tzv. cajzlů konají pravidelně každé sobotní odpoledne.

„Jaká je vlastně ta šalina?
– Je to jako tramvaj, akorát že to jezdí po vesnici.“
- Neznámý Pražák

[editovat] Etymologie

Slovo pochází z němčiny. Na rozdíl od obvyklých vosidel, poháněným spalovacími motory nebo tažnými vosami, byly první šaliny napájené elektřinou. Silně početná skupina německy mluvících obyvatel je tedy logicky nazvala elektrickou tratí - die Elektrische Linie. Foneticky dí elektrišelíne. Pokud vám ale ujíždí dvojka, je potřeba mluvit rychle a řeknete jen šelíne.

Etymologie vulgárního výrazu "tramvaj" je ještě mnohem zajímavější a méně známá. Toto slovo původně neoznačovalo vozidla, ale koleje. Vzniklo z anglického "the ram way", tedy cesta pro beranidla. Právě ke snadnému přesunu těchto populárních otevíračů dvěří totiž koleje v městské dlažbě původně sloužily. (Výraz pochází z osmnáctého století, tedy doby, než do Prahy moravští obrozenci donesli vynález zvaný "klíče".)

[editovat] Dopravní systém šalin

Brnooo.jpg

Roztlačování šaliny české výroby typu K2 na trati mezi Mendlovým náměstím a Výstavištěm

Síť všech 5 šalinlinek je číslovaná od 1 do 12. Denní provoz zajišťují speciální vozy, které v létě topí a v zimě větrají. Důvodem tohoto opatření je rozhodnutí magistrátu města nevystavovat obyvatele přílišným teplotním výkyvům, aby se nenastydli při přechodu do chladnějšího prostředí. Noční provoz zajišťují linky, které jezdí všechny před brněnské hlavní nádraží, kde čekají až je pomočí předem stanovený počet opilců. Po posledním močení se všechny naráz rozjedou, zanechávajíce rozespalé cestující na ulici. Stanice na okraji města šalina projíždí bez zastavení, vystupuje se až na konečné, která bývá v polích. Brno je totiž tak malé, že již po třech zastávkách se koleje ztrácejí v obilí nebo brambořišti. Zastávky nesou pojmenování zcela nezávisle na tom, ve které ulici jsou. Což však nevadí, protože v Brně nikdo nezná a nepoužívá oficiální názvy ulic ani náměstí.

[editovat] Tarify

Tarif se liší podle pohlaví a sexuální orientace cestujícího, puberťáci jezdí zadarmo. Dospělí za dopravu šalinou platí šalinkartou, kterou vydává vrchní hospody U pavouka (49°12'28.04"N,16°37'39.14"E) proti platbě použitými dámskými vložkami (1 šalinkarta = 2 vložky Always) vždy v pátek odpoledne, nebo šalinlístkem, který lze získat ze žlutých beden náhodně rozmístěných po městě. Po úderu rukou shora a kopanci nohou zleva bedna zahučí a vyplázne nečitelně potištěný papírek. Ten se ve voze označí ve strojku neviditelným potiskem.

Podvozek šaliny.jpg

Pohon šaliny je velmi složitá věc.

[editovat] Jízda šalinou, pravidla

Jízda šalinou je stresující zážitek. Vozy se na hrbolatých kolejích divoce kymácejí vydávajíce zvuky týraného kovu. Cestující, na které nezbylo místo k sezení - většina Brňáků nesedí, ale stojí nad sedadlem, na které si položí tašku - se připínají k tyčím za opasek, aby měli volné ruce ke krytí kapes a odhánění kapsářů. Vzácně se stává, že ve voze se objeví revizor. Při setkání s tímto činitelem je nutno zvolit jeden ze tří postupů:

  • Máte-li šalinkartu nebo šalinlístek, ukažte mu ho. V žádném případě nepouštějte šalinkartu nebo šalinlístek z ruky!
  • Nemáte-li žádný jízdní doklad vyceňte na revizora výhružně chrup a řekněte: "Chcešvoledořepi?" Revizor pak hned odejde.
  • Pokud jste v Ostravě a revizor vás čapne, bouchněte ho. Ale pokud vám řidič neotevře dveře a musíte zakřičet na něho:

"Otevři pyčo!", a otevře vám.

V brněnské šalině, na rozdíl od autobusu, se ostatním cestujícím po nástupu nepředstavujte. Pokud jste z Práglu, skrývejte tuto skutečnost a raději vůbec nemluvte. Při nástupu do šaliny v Olomouci vždy hlasitě pozdravte spolucestující.

[editovat] Tradiční šalináři

Brněnští tradiční šalináři se vyznačují zejména tím, že cestující nechají doběhnout ke dveřím a následně ihned odjedou ze zastávky. Jezdí rychle a cinkají, když se jim na semaforu ukáže „červená“. Brzdí tak prudce, že většina cestujících padne k zemi a při projíždění pod mosty a tunely nerozsvěcují stoleté zářivky.

Vyskytují se pouze ve vozovně Pisárky, odkuď vyjíždějí již se zakokrháním nultého kohouta.

[editovat] Brněnské vlečné šaliny

Tramvaj pro nemuslimské obyvatele.PNG

Šalina jezdící k brněnské mešitě

Už deset let jezdí Brnem jedenáct speciálních vlečných šalin, které však nevlečou přídavné vozy, ale cestující mezi dveřmi. Jejich řidiči nevidí na cestující, kteří nastupují jinými než prvními dveřmi. Na ty ostatní jejich zpětné zrcátko prostě „nedohlédne“. Řidiči tvrdí, že si na problém, na který upozornila stará garda VČERA, už dříve stěžovali svým nadřízeným. Ovšem marně. Šaliny podle Dopravního podniku města Brna vyhovují všem předpisům a testům. „Musíme s nimi tedy vláčet dál“, řekl jeden z řidičů tramvaje T3R, Joska Hanuš, který nechtěl uvést své jméno kvůli možným problémům se zaměstnavatelem. Dveře vozu tak šoféři musí zavírat naslepo a pouze čekat, kolik lidí přiskřípli. Podobný zádrhel se objevil i u rekonstruované tramvaje T6A5. U ní je nad zpětným zrcátkem ještě jedno. Ale i tak řidiči vidí - jak si redaktor Necyklopedie vyzkoušel - pouze ke druhým dveřím. Jak je možné, že Brno brázdí takové tramvaje?

„Každý vůz musí schválit Drážní úřad“, tvrdí ředitel dopravního podniku.
„Zkušební provoz si má ale udělat a vyhodnotit dopravní podnik sám. Toto se pak stává podkladem pro naše rozhodnutí. My zajišťujeme pouze prověření na základě posudků odborníků, vozidla fyzicky nekontrolujeme“, prohlásil ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym.
Dopravní podnik chybu odmítá.

Tramvajsiroka.jpg

Ostravská šalina čínské výroby o rozchodu 2731 mm.

[editovat] Superšalina

V Ostravě se rozhodli nezůstat pozadu za vývojem a rozšířit tramvajový provoz ve městě. Specifický způsob, jakým tamní radní pochopili slovo "rozšířit", vyústila ve světově unikátní řešení. Namísto rozšíření výstavbou nových tratí rozšířili vozidla. Dlouho nemohli najít výrobce, který by jejich novátorské řešení uvedl do praxe. Nakonec jim vyhověla čínská továrna Šanga-lingi-nangá ze Šanghaje. Její výkonný ředitel Ma Kaa-me konšely pozorně vyslechl a prohlásil: Ňo jo, ťo umime. Výsledek projektu vidíte na obrázku. Rozchod 2731 mm zvolili samozřejmě proto, že to je prvočíslo. Podrobnější údaje naleznete v článku Lokalka v Ostravě.

Trojkolej liberec.png

Trať pro trojkolejné šaliny je dosti složitá

[editovat] Liberecká horská šalina

V Liberci mají speciální tříkolejné horské šaliny, které se ani v kopci nepřevrátí, plánuje se rozšíření tratě až na Ještěd místo nespolehlivé lanovky.

[editovat] Emisní normy

Šaliny bývaly běžně vybavovány záchody řeckého typu(žulový blok s dírou uprostřed) ale pak se objevilo sdružení ekoaktivistů, kteří poukazovali na znečišťení tratě lejny a na zápach. Magistrát města tedy zavedl daň na tyto záchody a lidi pak dali přednost vysraní se doma. Záchody byly vymontovány a nasazeny v parcích jako odpadkové koše. Kdyby byli ale páni radní schopni o té věci uvažovat, došlo by jim, že pár hoven si nikdo nevšimne, a co se týče zápachu, tak ty hovna by si zvykly.

[editovat] Pivní šalina

Pro přilákání cestujících a zatraktivnění MHD budou nasazovány pivní šaliny. Kultura cestování se tím určitě zlepší.

[editovat] Mrkni taky na

šde  
Šaliny
Šalina na biopalivo nulté generace, nevyráběné z obilí

Automatizace tramvajové dopravyBojová šalinaBojová šalina T3XFordCityLokalka v OstravěNízkopodlažní tramvajPorschetraRebešovický nadsvětelný koridorŠalinŠalinaŠalina NecyklopedieŠalinovníkŠalinkartaŠalinokoptéraŠkoda 6MtŠkoda 13TTramvajová doprava v Novoperdelkinskotěrkenskaněvskoje-NevyslovitelnojeVozovna PisárkyX-AX-B1791214182291

uncyclopedia