Šmoulové (druh)

Z Necyklopedie

Merge-arrows.png Tento článek se tematicky překrývá s článkem Šmoulové (seriál).

Split-arrows.png Tento článek nemá nic společného s článkem Šmoulové.

Stop hand.png Tento článek je velice vtipný
Článek je vtipný, stačí si do něj vtipné fráze pouze domyslet. Pokud ho neshledáte vtipným, je to zřejmě tím, že jste ignorant a kulturní buran, který má slabou představivost. Jestli stále neshledáváte tento článek vtipným, tak to může být tím, že opravdu není vtipný.
Šmoula
Šmoula.jpg

Stupeň ohrožení
zranitelný
Vědecká klasifikace
Říše: živočichové (Animalia)
Kmen: strunatci (Chordata)
Podkmen: obratlovci (Vertebrata)
Nadtřída: dvojnožci (Duarapoda)
Třída: savci (Mammalia)
Nadřád: placentálové (Placentalia)
Řád: primáti (Primates)
Podřád: nižší primáti (Lowlorrhini)
Infrařád: opice (Simiformes)
Oddělení: velkokonosí (Maxarrhini)
Nadčeleď: hominoidi (Hominoidea)
Čeleď: hominidi (Hominidae)
Podčeleď: Trpaslíci (Gnomnae)
Rod: Šmoulové (Smurfnae)
Druh: Šmoula (Smurf)
Binomické jméno
Smurf

Šmoulové jsou vzdálení příbuzní člověka. Žijí ve skupinách a stavějí si vlastní vesnice, kde žijou. Chováním mají k lidem poměrně blízko. Existují 3 poddruhy, které se výrazně odlišují stilem života, kulturou a jazykem.

[editovat] Výskyt

Šmoulové se vyskytují nejčastějc na loukách a lesích na kterých se rádi zabydlují pod menšíma skupinkama stromů. Někdy žijí i přímo v symbióze s člověkem. Jejich domovina je poloostrov Iveragh na jihozápadě IrskoIrska, odkud se rozšířili do dalších míst. Dnes se vyskytují na západním pobřeží Irska, v okolí Reykjavíku na Islandu, na Evropské pevnině je několik hlavních oblastí jejich výskytu. Okolo řeky Seine na její prostřední části, potom v celé Hornorýnské nížině, podél řeky Main, Polabské nížině, v Krkonošském podhůří a podél řeky Metuje. Vyskytují se také na jihozápadním pobřeží Norska a Dánském ostrově Sjælland.

[editovat] Popis

Na výšku mají (i s čepicí) 20 - 30 cm. Barva kůže je typycky modrá v závislosti na zeměpisné poloze světlejší na západě a severu areálu výskytu a tmavší v kontinentální evropě. Šmoulové mužského pohlaví jsou bez vlasů, ale ve starším věku jim narůstají vousy, vlasy mají jen Šmoulinky. Ve středověku, než se rozšířili měli v drtivé většině typycké bílé kalhoty a bílou čepici, dnes mají ale velmi různorodé oblečení, obzvláště na východě v Polabí a Germanii, kde musejí snášet letní horka i kruté zimní mrazy, které nemají v Irsku, odkud přišli obdoby. I architektura Šmoulích domů je trochu jiná na východě v než na západě, například v Irsku mají velká okna nízko nad zemí a naopak v Podkrkonoší mají Šmoulí domy menší okna výš nad zemí, aby dovnitř nešlo horko od země nebo hned nezapadaly sněhem.

[editovat] Život

Šmoulové žijí ve skupině ve vlastní vesnici a pěstují ovoce a zeleninu na okoloních polích, ve vesnicích si jsou obvykle všichni rovni, až na jednoho vůdce, zakladetele vesnice. Po narození nové generace po nějaké době nová generace z vesnice odejde a založí si vlastní vesnici, tím se Šmoulové můžou furt rozšiřovat, aniž by si překáželi. Často se stává, že Šmoulové žijou i v blízkosti lidí, mnohdy i na jejich pozemcích a vypomáhají si. Šmoulové jsou známí svojí povahou, která je velice dobrácká, proto je velice snadné s nimi vycházet, ale bohužel někteří lide toho zneúžívají. Vzájemné vztahy mezi nima jsou velice přítelské. Zvláštní poměr je v pohlaví, kdy na jednu Šmoulinku připadá zhruba 30 Šmoulů, ale vzhledem k rychlému těhotenství trvajícímu asi týden se všichni stihnou vystřídat a to je právě příčina Šmoulí schopnosti rychle se rozmnožovat. Délka života je shodná s člověkem od těch dob co už Šmoulové nejsou pod vlivem kamene dlouhověkosti, který vzhledem k populační explozi přestal fungovat. Šmoulové jsou výjimeční především svojí schopností stavět a budovat, kterou se mohou rovnat s člověkem a stejně tak svým sociálním uspořádáním, které spíše připomína velké Šmoulí rodiny (vesnice).

Každý šmoula obývá svůj vlastní domek, jejich vesnici se říká Šmoulice. Ve Šmoulici si každý šmoula většinou dělá, co chce, přesto celá vesnice dobře funguje. Fungování vesnice zajišťují nejpracovitější šmoulové, kteří se neustále věnují svoji určité a důležité práci, pak jsou ti užiteční, ale ne nezbytní, ostatní občas pomáhají, pak je ale také kategorie těch, kteří nejsou vpodstatě užiteční. Ve Šmoulici jsou též časté různé slavnosti. Šmoulice se vyskytují obvykle okolo vodních toků, lesích a pod stromama. Na okolních polích se pěstuje zelenina a ovoce. Zakladatel a Vůdce vesnice je Taťka Šmoula, což je starší zkušený Šmoula, který se ujme nové generace, která jde založit novou Šmoulici,ostatním šmoulům radí, pomáhá a udržuje ve vesnici pořádek a pokud na delší dobu odjede, tak samotní šmoulové nedovedou všechno správně zorganizovat a při jeho návratu bývá ve Šmoulici často obrovský bordel. Šmoulí pravidlo, kterým by se všichni šmoulové měli řídit, je být šmoulézní (poctivý, dobrácký, s radostí pomáhat a k nikomu se nechovat špatně). Ve Šmoulici jsou si všichni přibližně rovni, ale někdo je oblíbenější víc a někdo míň. Typická šmoulí vlastnost je, že každému pomáhají, ať už je to kdokoliv. Ve vesnici se konájí divadla, koncerty, karnevaly atd.

[editovat] Potrava

Šmoulové jsou býložraví a dávají přednost sladké potravě. Základem jsou ovoce, zelenina a listy, hlavně Šmoruvky a listy Šmoulovičníka.

[editovat] Poddruhy

ORIENTALIS.JPG

Srst Šmouli Východoevropského

  • Šmoula Irský (Smurf Hibernis) - Původní druh z kterého vznikly další, vyskytující se na západním pobřeží Irska, jehož domovna je polostrov Iveragh. Jsou pokrytí hladkou modrou kůží a tělesné ochlupení mají jen na obličeji (vousy) nebo hlavě (vlasy, jen Šmoulinky´)
  • Šmoula západoevropský (Smurf Occidentialis) - Poddruh vyskytující se v kontinentální evropě, především jich nejvíc žije v Hornorýnské nížině a podél řeky Main až k jejímu prameni. Od svých Irských příbuzných se odlišují tmavším modrým odstínem kůže.
  • Šmoula východoevropský (Smurf Orientalis) - Poddruh vyskytující se ve východní evropě, v Okolí města Ústí nad Labem a dále podél řeky Labe až do Krkonoš a Záchodska, nejzajímavější znak je husté avšak krátké ochlupení, které v zimě chrání před chladem a v létě před sluncem.

[editovat] Ohrožení

Šmoulové nejsou nijak přímo ohroženi, ale škodí jim kácení lesů a dělaní polí na místech, kde byla dřív normální příroda. Tím jim ubývájí přirozené biotopy, v místech, která jsou pro ně nejvhodnější jsou většinou pole a hlavně v téměř celé západní oblasti jejich výskytu a proto byli zařezení mezi ohrožené druhy, v západním Irsku a Česku se jim ale naopak daří čím dál víc a jsou to 2 hlavní oblasti jejich výskytu. Šmoulové jsou chráněni ve všech státech, kde se vyskytují.

[editovat] Chov

Šmoulové jsou také oblíbení domáci mazlíčci, případně pomahači, a protože mají schopnost mluvit a jsou přátelští, jsou velice oblíbení. Mohou bydlet jak na zahradě tak i vevnitř, i když pobyt na zahradě se doporučuje jen větším skupinkám Šmoulů, protože jako osamocený jedinec je Šmoula v přírodě zranitelný. Základem je aby Šmoula měl svou postel a místo, případně na zahradě svůj domek, a v případě těch domácích také nějakou potravu, vegetariánského typu, na zahradě Šmoulové se o sebe jsou schopni postarat sami a mohou být vynikající pomocníci při pěstování nejrůznějších plodin.

Obvyklá cena je 10000 kč za Šmoulu a 30000 kč za Šmoulinku. Výhodou Šmloulů je i to, že je na ně nahlíženo spíše jako na malé lidi.

[editovat] Asistenční Šmoulové

Šmoulové jsou také dobří pomocníci pro hendikepované, hlavně hluchoněmé.

[editovat] Obrana

Přestože Šmoulové vypadají zranitelně a bezmocně, opak je pravdou, protože jsou rychlí, obratní a ovládají spoustu kouzel, která je ochrání i před nejnebezpečnějšíma nepřáteli.

[editovat] Odkazy

058.jpg Domácí skřítkové

Bulánek | Gorazd | Kodátek | Kominík | Mikulka | Mžitka | Pokemon | Šmoula | Řvout domácí | Usama | Zášupšák domácí | Zvoníček

uncyclopedia