FANDOM

Merge-arrows Tento článek se tematicky překrývá s článkem Šmoulové (seriál).

Split-arrows Tento článek nemá nic společného s článkem Šmoulové.

To je dobře, můžeš založit nejmíň další čtyři nepodobné a vzájemně je rozdělit.

Stop hand Tento článek je velice vtipný
Článek je vtipný, stačí si do něj vtipné fráze pouze domyslet. Pokud ho neshledáte vtipným, je to zřejmě tím, že jste ignorant a kulturní buran, který má slabou představivost. Jestli stále neshledáváte tento článek vtipným, tak to může být tím, že opravdu není vtipný.
Šmoula
Smoula vychodoevropsky
Samice Šmouly východoevropského

Stupeň ohrožení
240px-Status iucn3.1 EN cs.svg
ohrožený
Vědecká klasifikace
Říše: živočichové (Animalia)
Kmen: strunatci (Chordata)
Podkmen: obratlovci (Vertebrata)
Nadtřída: dvojnožci (Duarapoda)
Třída: savci (Mammalia)
Nadřád: placentálové (Placentalia)
Řád: primáti (Primates)
Podřád: nižší primáti (Lowlorrhini)
Infrařád: opice (Simiformes)
Oddělení: velkokonosí (Maxarrhini)
Nadčeleď: hominoidi (Hominoidea)
Čeleď: hominidi (Hominidae)
Podčeleď: Trpaslíci (Gnomnae)
Rod: Šmoulové (Smurfnae)
Druh: Šmoula (Smurf)
Binomické jméno
Smurf

Šmoulové jsou vzdálení příbuzní člověka. Žijí ve skupinách a stavějí si vlastní vesnice, kde žijou. Chováním mají k lidem poměrně blízko. Existují 3 poddruhy, které se výrazně odlišují stilem života, kulturou a jazykem.

Výskyt Editovat

Šmoulové se vyskytují nejčastějc na loukách a lesích na kterých se rádi zabydlují pod menšíma skupinkama stromů. Někdy žijí i přímo v symbióze s člověkem. Jejich domovina je poloostrov Iveragh na jihozápadě IrskoIrska, odkud se rozšířili do dalších míst. Dnes se vyskytují na západním pobřeží Irska, v okolí Reykjavíku na Islandu, na Evropské pevnině je několik hlavních oblastí jejich výskytu. Okolo řeky Seine na její prostřední části, potom v celé Hornorýnské nížině, podél řeky Main, Polabské nížině, v Krkonošském podhůří a podél řeky Metuje. Vyskytují se také na jihozápadním pobřeží Norska a Dánském ostrově Sjælland.

Popis Editovat

Na výšku mají kolem 30 cm. Barva kůže je typycky modrá v závislosti na zeměpisné poloze, světlejší na Islandu, tmavší v Irsku. V kontinentální evropě pak mají šmoulové zpravidla srst, která je chrání před velkými teplotními výkyvy. Šmoulové mužského pohlaví jsou bez vlasů, ale ve starším věku jim narůstají vousy, vlasy mají jen Šmoulinky. Dnes jsou k zastižení ve velmi různorodém oblečení, obzvláště pak v případech, kdy žíjí v symbioze s člověkem a jsou tedy chránění před svými přirozenými nepřáteli.

Život Editovat

Šmoulové žijí ve skupině ve vlastní vesnici a pěstují ovoce a zeleninu na okoloních polích, ve vesnicích si jsou obvykle všichni rovni, až na jednoho vůdce, zakladetele vesnice. Po narození nové generace po nějaké době nová generace z vesnice odejde a založí si vlastní vesnici, tím se Šmoulové můžou furt rozšiřovat, aniž by si překáželi. Často se stává, že Šmoulové žijou i v blízkosti lidí, mnohdy i na jejich pozemcích a vypomáhají si. Šmoulové jsou známí svojí povahou, která je velice dobrácká, proto je velice snadné s nimi vycházet, ale bohužel někteří lide toho zneúžívají. Vzájemné vztahy mezi nima jsou velice přítelské. Zvláštní poměr je v pohlaví, kdy na jednu Šmoulinku připadá zhruba 30 Šmoulů, ale vzhledem k rychlému těhotenství trvajícímu asi týden se všichni stihnou vystřídat a to je právě příčina Šmoulí schopnosti rychle se rozmnožovat. Délka života je shodná s člověkem od těch dob co už Šmoulové nejsou pod vlivem kamene dlouhověkosti, který vzhledem k populační explozi přestal fungovat. Šmoulové jsou výjimeční především svojí schopností stavět a budovat, kterou se mohou rovnat s člověkem a stejně tak svým sociálním uspořádáním, které spíše připomína velké Šmoulí rodiny (vesnice).

Každý šmoula obývá svůj vlastní domek, jejich vesnici se říká Šmoulice. Ve Šmoulici si každý šmoula většinou dělá, co chce, přesto celá vesnice dobře funguje. Fungování vesnice zajišťují nejpracovitější šmoulové, kteří se neustále věnují svoji určité a důležité práci, pak jsou ti užiteční, ale ne nezbytní, ostatní občas pomáhají, pak je ale také kategorie těch, kteří nejsou vpodstatě užiteční. Ve Šmoulici jsou též časté různé slavnosti. Šmoulice se vyskytují obvykle okolo vodních toků, v lesích a pod stromama. Na okolních polích si Šmoulové pěstují zeleninu a ovoce. Zakladatel a Vůdce vesnice je Taťka Šmoula, což je starší zkušený Šmoula, který se ujme nové generace, která jde založit novou Šmoulici,ostatním šmoulům radí, pomáhá a udržuje ve vesnici pořádek a pokud na delší dobu odjede, tak samotní šmoulové nedovedou všechno správně zorganizovat a při jeho návratu bývá ve Šmoulici často obrovský bordel. Šmoulí pravidlo, kterým by se všichni šmoulové měli řídit, je být šmoulézní (poctivý, dobrácký, s radostí pomáhat a k nikomu se nechovat špatně). Ve Šmoulici jsou si všichni přibližně rovni, ale někdo je oblíbenější víc a někdo míň. Typická šmoulí vlastnost je, že každému pomáhají, ať už je to kdokoliv. Ve vesnici se konájí divadla, koncerty, karnevaly atd.

Potrava Editovat

Šmoulové jsou býložraví a dávají přednost sladké potravě. Základem jsou ovoce, zelenina a listy, hlavně Šmoruvky a listy Šmoulovičníka.

Poddruhy Editovat

ORIENTALIS

Detail srsti Šmouly Východoevropského

  • Šmoula západoevropský (Smurf Occidentialis) - Původní druh z kterého vznikly další, vyskytující se na západním pobřeží Irska a Islandu, jehož domovina je polostrov Iveragh. Jsou pokrytí hladkou modrou kůží a tělesné ochlupení mají jen na obličeji (vousy) nebo hlavě (vlasy, jen Šmoulinky´)
  • Šmoula východoevropský (Smurf Orientalis) - Poddruh vyskytující se v kontinentální evropě, vyznačující se krátkou, ale velmi hustou srstí.

Ohrožení Editovat

Šmoulové nejsou nijak přímo ohroženi, ale škodí jim kácení lesů a dělaní polí na místech, kde byla dřív normální příroda. Tím jim ubývájí přirozené biotopy, v místech, která jsou pro ně nejvhodnější jsou většinou pole a hlavně v téměř celé západní oblasti jejich výskytu a proto byli zařezení mezi ohrožené druhy, v západním Irsku a Česku se jim ale naopak daří čím dál víc a jsou to 2 hlavní oblasti jejich výskytu. Šmoulové jsou chráněni ve všech státech, kde se vyskytují.

Chov Editovat

Šmoulové jsou také oblíbení domáci mazlíčci, případně pomahači, a protože mají schopnost mluvit a jsou přátelští, jsou velice oblíbení. Mohou být chováni jak na zahradě tak i vevnitř, i když pobyt na zahradě se doporučuje jen větším skupinkám Šmoulů, protože jako osamocený jedinec je Šmoula v přírodě zranitelný. Základem je aby Šmoula měl svou postel a místo, případně na zahradě svůj domek, a také nějakou potravu vegetariánského typu. Na zahradě se Šmoulové o sebe jsou schopni postarat sami a mohou být vynikající pomocníci při pěstování nejrůznějších plodin.

Asistenční Šmoulové Editovat

Šmoulové jsou také dobří pomocníci pro hendikepované, hlavně smyslově postižené. Jsou především schopni používat řeč, čímž dokážou osoby se smyslovým postižením informovat o jejich okolí a pomáhat jim v komunikaci.

Obrana Editovat

Přestože Šmoulové vypadají zranitelně a bezmocně, opak je pravdou, protože jsou rychlí, obratní a ovládají spoustu kouzel, která je ochrání i před nejnebezpečnějšíma nepřáteli.

Odkazy Editovat

058 Domácí skřítkové

Bulánek | Gorazd | Kodátek | Kominík | Mikulka | Mžitka | Pikaču | Pokemon | Šmoula | Řvout domácí | Usama | Zášupšák domácí | Zvoníček