Adelaide kratzmari

Z Necyklopedie

Google uncyc Adelaide kratzmari na googleTohle je nejlepší článek na téma „Adelaide kratzmari“ na celým internetu.

Adelaide kratzmari je masožravá rostlina původem z amazonského pralesa.

[editovat] Morfologie

Dospělý jedinec se vyznačuje sukulentním stonkem o výšce až 2 m, z něhož na několika místech vyrůstají svazečky čárkovitých listů. (V mládí je stonek rostliny svazky listů hustě pokryt.) Jediný květ má šestičetnou symetrii. Okvětní lístky jsou bledě růžové s výraznou žilnatinou, jejich okraje jsou zubaté až peřenodílné, z vnější strany řídce vyrůstají dužnaté trichomy. 6 tyčinek je přeměněných na rudočervené chápavé šlahouny zakončené senzorickými palisty. Květní lůžko je zvětšené a prohloubené v mohutnou láčku, jejíž vnitřní člen obsahuje žlázy vylučující trávicí šťávy. U ústí láčky vytváří přeměněný pestík jazykovitý pohyblivý útvar. Květ nedozrává a neopadává, tvorba plodu nebyla nikdy pozorována.

[editovat] Fyziologie a rozmnožování

V mládí rostlina využívá autotrofního způsobu obživy a je k tomu vybavena dostatkem listů, ve kterých probíhá fotosyntéza. V dospělosti, kdy listů ubývá, přechází na heterotrofní způsob obživy, ke kterému využívá přeměněný květ. Ve své láčce je schopna strávit i větší savce. Jako potrava jsou doloženy šelmy rodu Canis a primáti rodu Homo (až 2 ks), nevyhýbá se ani velmi nezdravé potravě tvořené uzeným vepřovým masem. Podle některých pramenů je schopna vnímat zvukové vlnění, smyslové orgány však dosud popsány nebyly. Semena netvoří, je odkázána na vegetativní rozmnožování pomocí vypučených odnoží, které je však přirozenou cestou velmi problematické.

[editovat] Kulturní využití

Rostlina byla domestikována indiánskými kmeny žijícími v Amazonii a pěstována jako posvátná rostlina sloužící k náboženským obřadům, při kterých jí byla obětována srdce nepřátelských zajatců. Baronu Rupertu von Kratzmar, soukromému docentu Faustovy university ve Wienerschnitzelbergu, se podařilo vyšlechtit exemplář se zdokonaleným trávením, který bylo možno využít k likvidaci obtížných domácích zvířat, znečišťujících svými chlupy a močí koberec a nohavice.

Adela

Nick Carter a Adéla

[editovat] Ekologie a rozšíření

Tato již dříve vzácná rostina, původně rozšířená v Amazonii, je nyní považována za vyhubenou, neboť negativním působením křesťanských misionářů domorodé kmeny přešly od uctívání rostliny přes uctívání Boha až k uctívání hvězd populární hudby a rostliny ztratily své kulturní využití, bez kterého je jejich rozmnožování obtížné. Poslední pěstované rostliny doplatily nakonec na výživu, protože se ukázalo, že smažené mleté hovězí maso v nasládlém pečivu je pro ně dlouhodobě nestravitelné a hořčice jedovatá. Poslední prokazatelný exemplář zničil v Praze jistý Američan Nick Carter, který nechvalně proslul tím, že za mrzký peníz od šlechtických mecenášů zasvětil většinu svého života kriminalizaci zahradníků a botaniků a ničení výsledků jejich dlouholetého šlechtění.

[editovat] Učené odkazy

Sarracenia flava
Rostliny
AcerAdelaide kratzmariBanánovníkBez černýBolševník velkolepýBrokoliceCelerCibule kuchyňskáCírkevČajovník čínskýČuhýřHopsinkyInteligence rostlinJílovec MaďarJmelíKaktus polárníKlausovec obrovskýKlementýnkaKokoticeKonopí setéLilek bramborLípaLopata pracovníMák setýMasožravé rostlinyOkurka setáPleskatec zavlhlýPýr zkroucenýSlunečnice ročníSmrk velkýŠalinovníkTrnka obecnáTřešeňTrdelníkTučňákVlas člověčíVlaštovičníkVrbaZelí
uncyclopedia