BAM

Z Necyklopedie

Bamu2
Bamu1

Magistrála vede přes 6 časových pásem

Bamu3

Trasu lemuje krásná příroda a malebná sovětská architektura

BAM neboli Bajkalsko-amurská magistrála patří mezi vrcholné úspěchy sovětské vědy, techniky a stavitelství. Je to zkrátka něco, co tu ještě nebylo. Před takovým dílem musí lidstvo smeknout. Jedná se v podstatě o severní větev Transsibiřské magistrály o délce 3843 km.

[editovat] Historie stavby

Projekty vznikly díky neúnavné píli sovětských projektantů již počátkem 30.let, koncem 30.let pak byla stavba zahájena z obou stran. Odůvodnění stavby znělo: Rozvoj těžby nerostných surovin a osidlování Sibiře. Ve skutečnosti se jednalo o vojenskou strategickou železnici. Jako první budovatelé byli vybráni trestanci, kterých byl v té době nadbytek. Vypukla však válka a trestanci dílem došli, dílem byli potřeba jinde. Část již hotové trati pak byla rozebrána a použita pro válečné účely. Po válce byla stavba znovu rozjeta, pracovali na ní němečtí a japonští zajatci. Jakmile zajatci došli (1953), stavba se téměř zastavila a dokonce byla na čas přerušena. Až v 70.letech rozhodl moudrý soudruh L. I. Brežněv o jejím pokračování. Jelikož se však nedostávalo pracovních sil, byla stavba vyhlášena stavbou Leninského Komsomolu. Jak psal dobový tisk, "nadšení komsomolci se houfně a dobrovolně" jenom hrnuli, odjížděli za doprovodu kapel a se slzami v očích. Tomu poslednímu všichni rádi věřili. Stavba byla jakože dokončena v r. 1984 zatlučením posledního (zlatého) hřebu. Ten byl vzápětí ukraden. Na mnoha místech byla železnice vedena pouze provizorně, ale byla. Pro zajímavost - poslední tunel byl dokončen až v r.2003. Postavená městečka dnes chátrají a živoří v nich pár lidí, ostatní plánovaná střediska vůbec nevznikla. Vlaky zde sice jezdí, ale je jich pouze několik za měsíc.

[editovat] Uvítací projev vedoucího pro přibyvší komsomolce

Drazí soudruzi komsomolci

přišli jste na největší stavbu socialismu, jaká kdy byla budována. Celá vlast a strana na vás hledí s očekáváním, že projevenou důvěru nezklamete. Čekají vás drazí soudruzi těžké a náročné úkoly, ale vy je splníte, jste přece předvoj naší rodné strany. A strana se vám také odvděcí, ty nejlepší z vás přijme do svých řad. Podmínky jsou zde těžké, v zásobování, jsou objektivní potíže, ale to bude vbrzku napraveno. Mechanizace je dostatek, benzín je na cestě. Apeluji na vás soudruzi, abyste o svěřené prostředky pečovali s řádnou péčí socialistického hospodáře, vlast nemá na zbytečné mrhání výrobními prostředky. Nyní vás soudruzi brigadýři rozdělí do pracovních brigád, važte si jich a poslouchejte je na slovo, jsou to zkušení pracovníci, mnozí komunisté. Nyní se soudruzi ubytujte, odpočiňte si po cestě, práce budou zahájeny pozítří. Na těžkosti soudruzi nehleďte, vzpomeňte na vaše předchůdce, například soudruha Pavla Korčagina. Tehdy měli komsomolci podmínky daleko horší, ale díky elánu, nadšení a moudrému vedení stranou to dokázali. I vy to dokážete! Čest vaší práci.

[editovat] Skutečný význam projevu (překlad)

Bamu4

U břehů hlubokého Bajkalu

Bamu5

Konečná

Že přišli je pravdou, posledních 50 km pěšky.
Projevená důvěra - zkuste neplnit plán a uvidíte, běda vám.
Těžké a náročné úkoly - dřina, dřina, dřina za trochu blafu (jídla).
Dík vlasti - pokud se po letech náhodou vrátíte domů, čeká vás v lepším případě mizerný invalidní důchod, v horším případě hovno.
Těžké podmínky - zima, žádná hygiena, málo jídla, od kriminálu se to liší pouze tím, že zde nejsou ozbrojení bachaři.
Trochu vázne zásobování - často není co do huby (rozkradou to cestou jiní soudruzi), ale v tajze je dosti hub a malin.
Mechanizace je dostatek - lopaty a krumpáče máme pro každého.
Řádná péče o svěřené prostředky - běda tomu, kdo něco poláme nebo nedej bože zničí.
Zkušení brigadýři - prohnaní lotři a opilci, ale skvělí soudruzi (nedotknutelní).
Nyní se ubytujete - (baráky jsou zde pouze dva, v jednom sídlím já a stranický výbor, ve druhém soudruzi brigadýři), vy si vybudujete zemljanky, stromů je tady dost.
Případné těžkosti - nekonečná dřina bez jakýchkoliv nároků.
Vy to dokážete - však zkuste nedokázat a uvidíte.

[editovat] Provoz na magistrále

Jede rychlík po BAM, najednou však zastaví a stojí. Když to trvá už jeden den, Ivanovi to nedá a jde za strojvedoucím. „Počemu my nepojechajem?" Strojvedoucí odpoví: „My izmeňajem mašinu." Vlak tam stojí dále a Ivan jde opět za strojvedoucím. „Počemu my nepojechajem?" - „My izmeňajem mašinu." Tak tam stojí asi týden a Ivan se naštve a zhurta na strojvedoucího. „Vy uže izmenili mašinu?" - „Da izmenili!" . - „I počemu my uže nepojechajem?" - „My izmenili mašinu za vodku!"

[editovat] Závěr

Tato megalomanská stavba socialismu stála neskutečné množství potu, krve a životů. Byla opravdu skvěle prováděna a nakonec je takřka k ničemu. I takový byl socialismus sovětského typu, po kterém se ku podivu některým lidem stýská a těm co ho nezažili se zdá, že socialismus byl dobrá věc. K tomu není co dodat.

Šotoušov hl.n.
Casu dost logo Dopravci a údržba

ArrivaČerná díraLEO ExpressRegioJetSračkoexpresSŽDCUNŽC

Zastavovaci sloup zeleznicni zesileny Infrastruktura

Bajkalsko-amurská magistrálaBrněnské hlavní nádražíPohlavní nádražíDopravní podnik města BrnaDvoupatrové nádražíLampárnaLehkokolejná dráhaNádraží Františka Josefa I.Nové brněnské nádražíPražský SemmeringNádraží Praha-HolyněNádraží SmíchovTěžkokolejná dráhaRak-Uh koridoryVršovické nádraží

Motorovy vuz po modernizaci "Přidělené" řady

380451452471680809810811830831844

Bezdratova zarovka Technologie

AndulaBezdrátový přenos energieNaklápění jednotkyDvoupatrové nádražíKritická rychlostLáhev na zalévání kolejí
NajbrtProtihlukové stěnyVáclav Knop

Wintonovasocha Kuriozity

AsiaCityIveta BartošováCestující do Tel Avivu bez šátku na kufruHomeless RallyeJízdní řádKategorie vlakůKultura cestování
Standa LokotkaTeologický výklad jízdního řáduTerminál 3: Vzpoura strojů

uncyclopedia