Banka

Z Necyklopedie

Panic of 1873 bank run.jpg

Run na banku

Banka je instituce zřízená od toho, aby si do ní přespříliš šetrní a lakomí lidé mohli ukládat svoje peníze a ti utráciví aby si od ní mohli půjčovat v případě potřeby, a pokud se jim chce, tak i něco vracet. Podle učebnice občanské nauky z doby pozdní normalizace mají občané své peníze ukládat právě do banky, nikoliv do slamníku, aby „správně obíhaly“. Toto platí nejen v socialistickém systému, ale i v kapitalistickém, nebo, chcete-li, post-kapitalistickém (2008). Správným oběhem rozumějme to, že banka je půjčuje různým nezodpovědným podnikům i jednotlivcům, kteří je bezstarostně utrácejí, čímž se zvyšuje HDP a další statistické údaje.

[editovat] Práva a povinnosti jednotlivých zúčastněných

[editovat] Vkladatel

Banka bez poplatku KB Repy.jpg

Banka bez poplatků
Důkaz, že ne za vše banky vybírají poplatky, jak se o nich mnozí snaží škodolibě tvrdit..

Vkladatel má právo do banky vkládat peníze za předpokladu, že zaplatí poplatek za založení účtu, poplatek za vklad na účet, poplatek za vedení účtu, poplatek za výpis z účtu a podobně. Banka připisuje vkladateli dokonce i tzv. úrok, jehož výše se pohybuje kolem 0,18 % p. a., z čehož se platí daň a poplatek za připsání úroku. Vkladatel má dokonce právo z banky peníze vybírat (za předpokladu, že zaplatí poplatek za výběr), a to ať již z bankomatu (za předpokladu, že funguje), nebo osobně na pobočce. Existují sice i tzv. „banky bez poplatků“, ale ty zase nemají žádné pobočky ani bankomaty, takže běžný vkladatel je ztěží najde.

Klienti, kteří však vybírají svoje peníze všechny najednou, hromadně (v počtu více než tří osob), provádí tzv. run na banku, čímž podrývají základy naší socialistické / kapitalistické / post-kapitalistické ekonomiky, hanba jim. Z tohoto důvodu je zakázáno jakékoli srocování veřejnosti před bankovními pobočkami. Naopak bankám se osvědčilo mít velké budovy, aby případná fronta byla vevnitř a nebudila nežádoucí pozornost kolemjdoucích. [1]

[editovat] Dlužník

Dlužník má právo (někdy dokonce i povinnost) si půjčovat, co mu banka nabídne, za což se mu doporučuje platit úroky různým vlezlouchům a problientům. V případě, že ve státě zrovna probíhá hospodářská konjunktura (poznámka 2008 - co to je?) by měl celou půjčku řádně splácet v termínu jednak proto, aby banka mohla půjčovat dále a tím ještě více nafukovat bublinu předčasných očekávání, za druhé proto, že v těchto pokojných časech nemají exekutoři a vymahači dluhů co dělat a bylo by nemilé se jim dostat do rukou. Naopak v časech hospodářské krize se dluhy splácet nemusí, protože banka má jiné problémy, než aby to vymáhala zrovna od vás, a stejně to nakonec zaplatí stát.

[editovat] Stát

Stát funguje jako regulátor celého bankovního sektoru. Stará se hlavně o to, aby banky řádně sponzorovaly politické strany a bankéři aby se kamarádili s politiky. V případě nenadálé insolvence banky pak ochotně poskytne záplatu aby chudáci milionáři nepřišli o své úspory a aby banka nemusela zkracovat platy svým manažerům, což by se mohlo negativně projevit na celé ekonomice.

[editovat] Banka

Banka má povinnost chránit vaše soukromé údaje a zachovávat tzv. bankovní tajemství. Banka by měla sdělovat jakékoli kompromitující údaje o výši vašeho konta nejen finančnímu úřadu, ale také tajným službám, jakož i investigativním novinářům (intestativním novinářům z našich „společenských“ deníků a týdeníků ostatně také). Banka by měla vaše peníze půjčovat pouze těm, u kterých je naděje, že vaše peníze náležitě zúročí (například bezdomovcům na hypotéku, gamblerům na automaty, pokud slíbí že vyhrají milión korun).

Jestliže bezdomovec hypotéku nesplácí (protože si za tyto peníze koupil Francovku) a gambler peníze prohrál (to se stává tak jednou, maximálně dvakrát za století), je povinností banky včas požádat stát o podporu. Jak již bylo řečeno, stejně se vám nedoporučuje peníze vybrat, může vás však hřát pocit, že částka na kontě se vám stále zvyšuje a banka s vašimi penězi skvěle hospodaří. Vy, vzhledem k tomu, že jste tak skromní a spořiví, ty peníze stejně vlastně nepotřebujete (proto jste je dávali do banky, kdybyste je potřebovali, tak byste je hned utratili a neměli byste co dávat do banky) a jsou tu jiní, co umí lépe utrácet.

[editovat] Banka a kuřata

V Bance se prodávají levné kuřata i morky[2]. Necyklopedie vřele doporučuje, je to zřejmě nejlepší využití Banky.

[editovat] Viz také

uncyclopedia
V jiných jazycích