Bazmek

Z Necyklopedie

Bazmek je velice vzácný a užitečný nástroj (nikoli stroj) bez kterého bychom se áno domini do třetího tisíciletí vůbec nedostali.

[editovat] Definice pojmů

Bazmek (někdy hanlivě vyslovováno „bazmekt“ – slovo pochází z maďarského baszd megpojeb mi, lidově bazmeg) je ve volném českém překladu „udělátko“. Na Moravě se vyskytuje zvláště na Holešovsku, a ve Slovenském a Českém ráji je velice rozšířený a známý. V Maďarsku rozšířen opravdu vzácně ačkoli na první poslech názvu připadá, že pochází z oblasti Eťmérešmároš (lokalita definovaná pomocí GPS takto: když z maďarské strany Slovenska hodíte kamennou žabičku přes Dunaj v oblasti Naďmárom, tak dopadne přesně přes Čárogeyé Nagyeýé a ostrov ĎyéryErnekeFekete přímo tam). Turecky se mu říká bozmek. Jiné jazyky ho však neznají.

Mezi základní charakteristiky bazmeku patří:

  • je všudypřítomný, v každé laboratoři, dílně, garáži, sklepě.
  • je k ruce každému řemeslníkovi, zubaři, hodináři
  • je velice levný, asi 10krát levnější nežli klasické nástroje typu šroubovák, hoblík, kleště
  • je velice užitečný, asi 10krát užitečnější nežli klasické nástroje typu šroubovák, hoblík, kleště
  • neexistuje k němu technicky vyspělejší ekvivalent
  • potají jej používá řada renomovaných firem, byť se pyšní certifikátem kvality práce (EU – norma 120540631)
  • pro neznalé řemeslníky má určité naddimenzionální a zdánlivě nepochopitelnou funkcionalitu.
  • Zdálo by se,že se jedná o nástroj vhodný výhradně pro řemeslníky – tedy muže. V kosmetickém kufříku dámy se nevyskytuje kvůli vyplnění kufříku chaotickým bordelem jiných neužitečností. Nicméně dle posledních výzkumů se ukazuje, že se zhusta vyskytuje i v ruce zvlášť kreativních kuchařek, a používají ho i některé osvícené vědecké pracovnice a laborantky.

[editovat] Využití

Bazmek1.jpg

Hrubá technická dokumentace nástroje bazmek.

Bazmek jakožto udělátko je potřeba vždy tam, kde selhává klasická metoda řemesla. Tedy například:

Pro ilustraci funkcionality je zde mezi základní charakteristiky využití uvedena hypotetická prosba řemeslníka: „podej mi tam ten volaký bazmek!!!“. Pokud chceme požadovaný nástroj více popsat, použijeme označení „hen ten oný bazmek“. Chceme-li požadovaný nástroj popsat ještě lépe, použijeme označení „hen ten oný bazmek zasratý

Bazmek je charakteristický svojí přizpůsobivostí. Jeho velikost kolísá mezi deseti až třiceti centimetry. Obykle je kovový s různým zaoblením hran. Co do hmotnosti, lze konstatovat, že se pohybuje v rozmezí 150 až 256 gramy. Účelovost nástroje je nebetyčná a mnohý lid si jej plete s nástrojem tlouk, nebo ještě hůře s nástrojem pajsr.

Je nutné podotknout, že bazmek zatím nebyl certifikován komisí NVK a to z důvodu nedostatku popisné technické dokumentace přístroje.

uncyclopedia
V jiných jazycích