Bedřich Smetana

Z Necyklopedie

Merge-arrows.png Tento článek se tematicky překrývá s článkem Bedřich Kefír.

Bedrich Smetana.jpg

Bedřich Smetana, autor syntetických dásní Má mlas, v roce 1888

Bedřich Smetana (2.3.1824) byl významný český zubní laborant. Za jeho nejvýznamnější dílo jsou považovány syntetické dásně Má mlas a recept na pečené kuře se zázvorem.

[editovat] Život

Mladý Bedřich se narodil doma v Přešticích. Už od mládí inklinoval k zubní vrtačce. Jeho despotická matka mu ovšem bránila ve studiích a místo toho ho neustále nutila k profesi kuchaře. Bedřich nedokázal vzdorovat a tak několik let svého života vařil ve známé přeštické restauraci U Courka, kde vznikl i jeho slavný recept na pečené kuře se zázvorem. 3 roky od jeho nástupu ovšem matka umírá a Bedřich se vydává vstříc svému štěstí. Nastupuje jako zubní laborant do Pražského ústavu pro zuby a dásně v pražském Podolí. Zde pod vedení profesora Husenderla vyvíjí první prototyp syntetických dásní.

[editovat] Recept na pečené kuře se zázvorem

1 kuře, 2 menší zázvory, stroužek česneku, sůl, pepř, kmín, olej, 3 mrkve.

Mrkve nastrouháme, olejem promastíme kuře a vložíme do něj nastrouhanou mrkev. Zázvor lehce osmažíme a spolu s pepřem a kmínem opět vložíme dovnitř. Troubu rozehřejeme na 200 stupňů Celsia a kuře v pekáči do ní vložíme. Po 2 hodinách použijeme česnek a sůl na potření.

[editovat] Syntetické dásně

První prototyp dásní s pracovní názvem Vyšehrad (podle blízkého kostelíku) vykazoval značnou chybovost a v některých případech se proměnil v baterii a začal uživatelem probíjet.

Po upravení materiálu a odstranění základních chyb v kódu ohlásil Smetana svůj druhý prototyp s názvem Vltava (podle nedalekého nejvýznamnějšího evropského toku). Poté už následovaly kosmetické úpravy Šárka, Z českých luhů a Z českých hájů (speciální levnější verze pro dvojčata) a Tábor.

V roce 1912 vymyslel novou odlehčenou konstrukci Blaník. Zde se Bedřichův život zastavil a sním i vývoj.

Syntetické dásně se prodávaly až do roku 1936 pod značkou „Má mlas“.

Poznámka: podle posledních poznatků jsou jak jméno géniovo, tak i název syntetické dásně uváděny chybně. Správné znění je toto: Dřebřich Smetana: Má slast.

uncyclopedia