Bergofského princip

Z Necyklopedie

Bergofského princip říká, že jakákoli šifra se dá rozluštit hrubou sílou, pokud se vyzkouší všechny možné algoritmy kódování. To je velmi zajímavé, protože tím můžeme z každé šifry získat libovolný výsledek. Vynalezl ho polský matematik Josif Bergofski krátce po tom, co kvůli autohavárii přišel o polovinu mozku.

[editovat] Metoda parciální substituce

Je mnoho metod dešifrováni využívajících Bergofského princip. K dešifrování řetězců znaků se často používá metoda parciální substituce. Podstatou metody je, že jednotlivé podřetězce se nahradí jinými.

Dešifrujme řetězec "chleba s máslem". Nejprve sestavíme tabulku na substituci podřetězců:

původní nový
" má" "v roc"
"a " "přijd"
"c" "ko"
"eb" "věta "
"em" "2011"
"h" "nec s"
"l" ""
"s" "e "

Použitím vytvořených pravidel získáme výsledek "konec světa přijde v roce 2011" (pozor, je to prvočíslo). Jak je vidno, i v těch nejnevinnějších věcech okolo nás jsou často zakódované znepokojující informace.

[editovat] Využití

Používáni Bergofského principu není velmi rozšířeno, protože není příliš známý, ale vzhledem k jeho širokým možnostem využití a zejména možných výsledků dešifrování se dá očekávat, že ho brzy začne využívat americká armáda k luštění (i nešifrované) komunikace mezi náhodnými lidmi, čím si usnadní dokazování viny na teroristických útocích.

[editovat] Bergofského princip v populární kultuře

uncyclopedia