Cukr

Z Necyklopedie

„Evropě to osladíme!“

- Češi
Kostkacukru

Kostka cukru

Cukr je silně návyková látka sladké chuti, která se v přírodě vyskytuje především na pouštích, a to hlavně ve formě malých sypkých krystalků nebo moučky (jemného prachu). Od roku 1843, což bohužel není prvočíslo, se často objevují kostky, kvádry či jiné tvary. Ty vznikají, když se kostky nebo kvádry rozlámou, okoušou nebo ocucají. Cukr se velice dobře mísí s hovnem, takže když je něco hnědé a sladké, je to právě tím. Cukr se při teplotě 75 °C roztéká a přeměňuje se na karamel.

[editovat] Těžba

Cukrodul

Jeden z mnoha cukrových dolů

Cukr se těží v obřích dolech na pouštích, odkud je jen obtížně dopravován do celého světa. Na lodích se totiž snadno rozpouští. Lze ho také získávat z cukromilných roslin, které mají vysoký obsah cukru, jako je například cukrová třtina, cukrová řepa a jiné. Cukr lze také recyklovat z moči.

[editovat] Kostkový cukr

Roku 1841 vyrobil jakýsi Jakub Kryštof Kolo v Seberečicích v jihozápadním Moravstánu pro svou ženu Kulku Julku prvních 200 kostek cukru na světě. Vo 2 ro(c)ky pozďéc na toten vynález dostal patent a kostkové cukr sa začál vyrábať hromadně.

[editovat] Užívání

Cocacola-sugar

Kokot-kola je tvořena převážně cukrem

Cukr lze užívat několika způsoby:

  • vdechování – Cukr moučka se často vdechuje (šňupe) nosem.
  • rozpouštění – Protože se kostkový a krystalový cukr velmi špatně vdechuje, je nejčastěji rozpouštěn v kávě, čaji nebo v jiných tekutinách, které se následně pijí. Na trhu se také objevují již připravené směsi rozpuštěného cukru, například Coca-Cola, polská piva apod.
  • konzumace – V extrémních případech lze cukr pojídat samotný a to v jakékoli formě, nejedná-li se o kostku o objemu jednoho metru krychlového. Tento způsob je používán například u psů nebo koní, kterým je cukr podáván právě v kostkách.
  • doplněk – Cukr je obsažen ve většině potravin, především těch sladkých, například v pečivu. Obsah cukru v pečivu je přímo úměrný obsahu alkoholu v krvi pekaře.
  • slazení Evropy - V tomto oboru se nejlépe osvědčila Česká republika během svého předsednictví Evropské unii.

[editovat] Cukr jako potravina a surovina

Z cukru se vyrábí nepřeberné množství výrobků, od bonbónů po samosladící nádobí.

Brown-sugar-scoop-B

Hnědý cukr s vysokým obsahem hoven

Mezi nejznámější patří:

[editovat] Závislost a její léčba

Více v článku Cukrovka

„Jedna tuna třtinového cukru znamená život jednoho otroka na karibských plantážích. Jednou lžičkou cukru mu uberete 12 minut.“

- Ministerstvo historie

Růžový slon
CukrHalucinaceHoubičkaChlastKafeKekafiKokainLSDMarihuanaPervitinŠňupajnTelevizeOkena
uncyclopedia
V jiných jazycích