FANDOM

Split-arrows Tento článek nemá nic společného s článkem Ku Klux Klan.

To je dobře, můžeš založit nejmíň další čtyři nepodobné a vzájemně je rozdělit.

Duch

Duch

„Jsou to původně tzv. oživující princip, odlišující živé od mléka.“

- zdrogovaný expert VTN na duchy

„Že by tohle byl zpěv? No to je hrůza!“

- Ruprecht

Duch obecný, lidově označovaný jen jako duch nebo strašidlo, je nefyzické stvoření považované experty VTN za nadpřirození. Navzdory mediálním kampaním, letáčkům, televizním spotům a neziskovým organizacím si značná část naivní lidské populace myslí, že duchové neexistují. Průlom v tomto ohledu může zaznamenat americký found footage dokumentární cyklus Paranormal Activity, natočený podle skutečných událostí.

Duch obecný rád obývá staré hrady (např. Karlštejn) a zámky (např. Hluboká), případně zříceniny (např. Pražský hrad). Přesto může duch zabloudit a zabydlet se na obvykle neobvyklých místech, tedy tam, kde sídlí lidé. Duchologové zaznamenali případy, kdy se duchové vydali za návštěvníky hradu k nim domů. V takovém případě vyhledává podpostele, sklepy, půdu anebo odbornou pomoc.

Duch Cát je nepříliš podobný druch z řádu duchovitých. Třetím známým duchem této kategorie jest Duch Puch. Čtvrtým je duch létavý. Poltergeist naopak mezi duchovité nepatří.

Obživa Editovat

Ruprecht z Kulikova

Ruprecht (vpravo) na fotografii s panem Krbcem, bývalým kastelánem (to cosi černé bavy po sranách je dáno špatným fotoaparátem)

Duch obecný se zpravidla živí menšími duchy, tzv. doušky neboli metanovými duchy. V ojedinělých situacích se živí také lidskou krví anebo masem uživatele . Mladí duši se rádi krmí také zeleninou anebo ovocem.

Mýtus Editovat

Jak se duch obecný rozmnožuje, jak a zda-li vůbec nějak vzniká a jestli může skonat není stále jasné. Zlé jazyky také tvrdí, že duchové se živí lidskými dušemi. To je ovšem velká lež, opravdu se živí spíš lidským masem.

Známí duchové Editovat

Známým českým duchem je Ruprecht z hradu Kulíkov, který byl za života kulíkovským hradním pánem. Nerad bývá rušen, přesto dokáže být k lidem laskavý a má rovněž smysl pro humor a tudíž i účet zde na Necyklopedii. Mezi jeho příspěvky zde patří i heslo „Duch obecný“. Dalším českým proslulým duchem je duch Petra Kellnera, který byl za života považovaný za nejbohatšího žijícího Čecha. Jeho tělo se nikdy nenašlo a mnozí lidé tvrdí, že ani nikdy neexistoval. Podle pověstí sídlil jistou dobu v lázeňském městě Teplice a patřil mu místní hrad Doubravka.

V USA působí problematický motorkářský duch Ghost Rider.