Fakta

Z Necyklopedie

Fakta - polotovar.jpg

Fakta jsou dnes dostupná v pestrobarevné, instantní podobě, aby o jejich složení spotřebitel nemusel přemýšlet.

Fakta jsou nezbytnou výbavou každého moderního člověka. Když moderní člověk na potkání vysype fakta z rukávu, nejde o faux-pas, jako kdyby vysypal třeba slámu - právě naopak. Postmoderní člověk se bez faktů sice obejde, ale často i on sype fakta z rukávu, a nejen z jednoho, ale třeba ze všech patnácti. Fakta nevznikají sama od sebe, ale jejich těžbě, zpracování, distribuci i konzumaci jsou dnes vyhrazena celá odvětví ekonomiky, která v těch nejvyspělejších zemích tvoří nejdůležitější složku hospodářství.

[editovat] Druhy faktů

  • přírodní, nerafinovaná fakta - faktická hmota těsně po vytěžení, pro průmyslové i individuální využité je nutné zpracovat
  • rafinovaná fakta (faktické deriváty) - získávají se rafinací a filtrací přírodních faktů, je možné je masově průmyslově využívat
  • fakta určená k přímému použití spotřebiteli (faktické výrobky):
    • instantní fakta - stačí doma zalít horkou vodou nebo ohřát v mikrovlnce a jsou připravená k použití
    • bio fakta - vyrobena bez použití umělých hnojiv, genetických manipulací, dvakrát dražší než jinak stejná nebio fakta
    • DIY fakta - vyrobená z derivátů nebo z nerafinovaných faktů podomácku, na koleně

[editovat] Těžba a zpracování

Ložiska faktů byla nalezena na mnoha místech na světě. V Evropě do 20. let 20. století dominovala především ložiska v Británii, německé doly objevené během hospodářské krize byly úplně vytěženy roku 1945, od té doby většinu faktů Evropa dováží trajekty z Washingtonu a faktovodem z Moskvy. V posledních letech je Evropa zaplavována i fakty z Číny a Blízkého východu, které jsou sice nekvalitní, ale zato levné. V posledních letech také zažívá obrovský boom těžba břidlicových faktů na jihu USA.

Podoba i skupenství faktů se podobně jako třeba u sejrů liší podle typu ložiska - od již vytěžené těžké německé rudy přes tekutá čínská fakta až po prchavé plyny z podmořských šelfů pod Arktidou. Bez ohledu na fyzickou podobu se při zpracování z faktů odstraňují nežádoucí příměsi a mění chemická struktura mnoha složitými procesy, jako je filtrace, hydrorafinace, krakování atd. Co přesně se považuje za nežádoucí, to záleží na zpracovateli.

[editovat] Dostupnost pro spotřebitele

Prodejna fakt.jpg

V rozvinutých kapitalistických státech najdeme v každém větším městě několik řetězců specializovaných na rychlý prodej faktů. Na obrázku dánská Kodaň.

Možnost obstarat si fakta se v různých zemích světa liší. Ve vyspělých státech existují licencované prodejny, které zákazníkům nabízí široký výběr faktů, která lze namíchat podle přání prodejce. V dalších státech je legální jen jeden typ faktů, který ale bývá dostupný vždy a všude, ať už chcete nebo ne. Konečně v těch nejzoufalejších zemích nejsou fakta dostupná vůbec, ať už kvůli nedostačující infrastruktuře nebo proto, že jsou prostě zakázána.

[editovat] Věděli jste, že...

  • těžká fakta z ložiska Fateh na hranicích Sýrie a Iráku mají až pětkrát větší průraznost než evropská směsná fakta typu Bruxelles?
  • literatura faktu musí podle norem ČSN EN 813 obsahovat aspoň 80 % faktů (kvalitu ale norma nespecifikuje)?
  • než někde začnete diskutovat, je třeba si obstarat fakta?
  • na mezinárodních letech je z bezpečnostních důvodů zakázáno převážet veškerá fakta, kromě těch zakoupených v prostoru pro odbavené pasažéry?
uncyclopedia