Fichtl

Z Necyklopedie

Stadion-s11

Kozí dech Stadion-s11

        Dobová reklama na Stadion-s11
Moped reklama02:02

Moped reklama

Fichtl je brněnský název pro moped, který je v Česku znám spíše jako kozí dech nebo zpocené trubky. Jedná se o unikátní výrobek socialistického strojírenství, který doznal široké obliby u pracujících mas.

[editovat] Historie vzniku

V padesátých létech minulého století rozhodl ÚV KSČ, že je třeba vzít vítr z plachet imperialistickým štváčům, kteří kritizovali nízkou životní úroveň našich pracujících, týkající se motorizace. Protože nejrozšířenějším dopravním prostředkem té doby bylo jízdní kolo, jako nejjednodušší řešení se jevilo kolo motorizovat. Úkolem celou akci koordinovat byl pověřen jinak nepoužitelný soudruh Čvaňhal, jehož jedinou kvalifikací byla bezmezná oddanost ideálům socialismu.

[editovat] Vývoj fichtlu

Soudruhem Čvaňhalem byl vybrán konstrukční tým tehdejšího n.p. Jawa. Zadání bylo prosté:

  • Všechny síly strany a lidu pro splnění programu XI. sjezdu KSČ, komplexně racionalizovat výrobní proces k dalšímu rozvoji naší socialistické vlasti - přeloženo do češtiny, muselo to být co nejlevnější, konstrukčně nenáročné. Zadání vycházelo z filosofie - vyrobit z bezcenného svinstva, ale výsledek skvost.

Zesílil se tedy jednoduše rám bicyklu, ale zároveň se zmenšil kvůli váze a bylo to. Soudruh Čvaňhal usoudil, že výroba klasických kol je technicky náročná a nařídil, aby stroj byl osazen "jednoduchými geometricky profilovanými koly". Když toto rozhodnutí prošlo všemi vrstvami stranických kádrů, z dílny vycházela čtvercová kola (jednodušší výroba nevyžadující tolik přesnosti). Prototyp však vykazoval zásadní nedostatek. Jezdec byl vyvolanými dynamickými rázy neustále vymršťován vzhůru a jen stěží se na stroji udržel. Na návrh chytrého soudruha Kudličky, povolaného ke konzultaci, byl stroj opatřen i čtvercovými ložisky, pootočenými oproti kolům o 45°.

Ani tento nápad stav nezlepšil, a proto bylo rozhodnuto po projednání se stranickými orgány, stroj opatřit běžnými koly. S motorem problémy nebyly, zmenšil se výtečný sovětský motor z motocyklu IŽ, aby jeho obsah nepřesáhl 0,49 ccm. První typ byl pojmenován Stadion S 11, další Pionýr, Jaweta, nyní Babeta. Stroj se začal masově vyrábět v n.p. ZŤS Povážská Bystrica na Slovensku, tehdejší součásti ČSSR. Odpadu vhodného k výrobě zde byl totiž dostatek.

[editovat] Technické údaje

Fichtl

Terénní fichtl

Fichtl je poháněn vzduchem chlazeným řadovým jednoválcem. Výrobce udává výkon 3 a půl koně, zkušenosti jezdců však mnohdy hovoří o výkonu 1 kulhavého osla.

Naši soudruzi již tehdy vybavili stroj systémem NPS ("nucená přestávka system"), který zajišťoval zastavení vždy maximálně po půl hodině jízdy, někdy však již po necelé minutě. Tím měl být zajištěn řádný odpočinek řidiče během cestování. Účinnost tohoto systému byla předmětem mnoha diskuzí, neboť systém byl velice nespolehlivý. Uvést stroj znovu do chodu vyžadovalo mnohdy značné úsilí, někdy dokonce rozebrání karburátoru či jiné části motocyklu. Je tak otázkou, zda tento systém pomáhal odpočinku jezdce nebo zda naopak způsoboval jeho větší vyčerpání.

[editovat] Jízda na fichtlu

Holky na fichtlu

Moderní trojmístný fichtl „Stadion Turbo Abarth“ vyrábí podle české licence japonská Honda

Jízda na fichtlu skýtala neuvěřitelný zážitek - jelo to!!! Sice pomalu, ale na druhou stranu o to bezpečnější byl na něm pozdní návrat z hospody. První typ byl opatřen šlapátky jako kolo, snad ani ne tak kvůli startování stroje, ale hlavně proto, že do kopce bylo výkonnému motoru nutno pomoci přišlápnutím do pedálů. Typ Pionýr měl sice startovací páku, do kopce však mu bylo nutno rovněž pomáhat, zde odstrkováním nohou. V pozdějších inovacích se opět využilo starých dobrých pedálů. Proč byl stroj vybaven nosičem na převoz zavazadel nebylo jasné snad ani jeho tvůrcům, ale na druhou stranu vypadal pěkně a budil v majitelích pocit široce užitečného stroje.

Vzpomínky pamětníků vyluzují slzu v oku. To byly časy! Benzin se ukradl v zaměstnání, policie (SNB) honila diverzanty a záškodníky a na řidiče neměla čas, takže na nějaké to promile se při řízení nehledělo, a kdyby nedejbože došlo k nehodě, opilý řidič udal SNB za sebe souseda a měl svatý pokoj.

[editovat] Pojmenováno po fichtlu

Dojčlanďáci pojmenovali po fichtlu pohoří u hranic s Čechistánem Fichtelgebirge. Česky se toto pohoří nazývá Smrčiny, z čehož vyplývá, že německý název nemá s českým nic spojeného.

[editovat] Kluby a soutěže

  • http://www.fichtl-klub.cz/
  • Fichtlistika - oficiální olympijský sport sestávající z 250 metrů roztláčení stroje, 50 metrů jízdy a 300 metrů dotláčení do cíle (přičemž prostřední etapa je nepovinná)
New-pionyr-limitovana-edice2 edit MOTOCYKLY
BabetaChopperFichtlJakuzaJawa       
Úspěchy sovětského strojírenství
Babeta AirbagBezdrátová sprchaBrněnské meždunárodné letochodištěCentrální šroubCyklomethanDunihlavElektrifikaceElektronika 666FichtlJaderná elektrárnaJak 42Jednosměrné letištěKalašnikovKardiostimulátorLetiště Klementa GottwaldaLáhev na zalévání kolejíLehkokolejná dráhaLidé z oceleLoupač brambor typu 3xMakroprocesorMerkurMiG-29MoskvičMPR deštníkNízkopodlažní tramvajPekloRádio JerevanŠukafonMetro v TaganskuTopol MTramvaje v NevyslovitelnojeTu-154Raketoplán BuranSférické DVDŠetření vodyŠalinokoptéraUral 2Vertikální chrlič intelektuálůVodíková bombaŽabotlamŽigulíkЛинукс
uncyclopedia