Finština

Z Necyklopedie

Finska vlajka

Varování!

Tento článek je tak finský, že vám může při čtení zamrznout monitor.

Best cursing language01:02

Best cursing language

Finština je nejlepším jazykem.

Finština je vedle švédštiny, ruštiny a somálštiny nejdůležitějším jazykem Finska. Počet jejích mluvčích se nedá v současné době určit, rodilí Finové se zásadně dorozumívají pouze pohybem očí a občasným zakašláním, v afektu prudkým zvracením.

[editovat] Původ

N E C Y K L O K R Á M

nabízí zboží s názvem
Učebnice finštiny

Necyklokram logo

Finština je jazyk bezpochyby velice starobylý, důkazy ale bohužel chybí, protože se nepodařilo najít žádného Fina, který by si něco pamatoval nebo mu bylo rozumět.

[editovat] Gramatika

Finština je zcela právem považována za jeden z nejsložitějších jazyků na světě. Má čtrnáct pádů, minimum souhlásek a žádný budoucí čas. Finové také neužívají žádný ekvivalent slova "prosím". Fin prostě jde a vezme.

Hlavním cílem komunikace ve finštině je zmást protivníka co nejdelším slovem. Jeden příklad za všechny: kumarreksituteskenteleentuvaisehkollaismaisekkuudellisenneskenteluttelemattomammuuksissansakkaankopahan. 103 písmen (všimněte si, že to je prvočíslo!). Jedno z kratších slov. Co na tom, že nedává smysl?

Všechna slova kratší než 17 písmen (další prvočíslo) jsou bez výjimky přejata ze švédštiny.

[editovat] Hláskosloví

Tvář finštiny poznamenala zvláštní záliba jejích mluvčích zdvojovat co nejvíce hlásek v každém slově. Cizincům se pokoušejí namlouvat, že na jejich počtu záleží. Průzkumy však potvrzují, že zdvojení vzniká náhodně v závislosti na drkotání zuby ve dvacetistupňových mrazech vedrech.

Narozdíl od češtiny, která dovede vytvářet úžasně zvukomalebné kreace za využití minima samohlásek, Finové samohláskami vyloženě plýtvají (i z velmi libozvučného strč prst skrz krk se po překladu stane ordinérní työnnä sormi kurkun läpi). Často užívanými finskými slovy jsou hääyöaie (plán pro svatební noc) a jääääri (okraj ledu); v běžné konverzaci se jim nelze vyhnout.

Velmi krásnou hláskou po zvukové stránce i pro české ucho je ovšem finské r. Výjimečných kvalit a vibrací dosahuje ve slově perrrrrrkele!.

[editovat] Výuka finštiny

Přes svoji neuvěřitelnou komplikovanost se finština těší vysoké oblibě v mnoha jazykových školách po celé Evropě. Většina studentů však nepřejde ani přes začátečnickou úroveň.

Pro výuku finštiny se používají dva základní systémy: finský a švédský. Oblíbenou zábavou jejich zastánců je házet po sobě špínu a navzájem se obviňovat z nízké úspěšnosti vzdělávání cizinců ve finštině.

[editovat] Finský systém

Hei. Tak se řekne "ahoj". "Ano" říkáme jako joo, "ne" jako ei. Finština vůbec nemá tak dlouhá slova, jak všichni říkají. A je hodně podobná ostatním evropským jazykům. Řeknu ti pár dalších slov, schválně jestli porozumíš: taksi, hotelli, posti, mandariini, banaani... Rozumíš, že jo? Bude to jednoduché.[1]

Student, uklidněný jednoduchostí první lekce, se nechá zlákat k další výuce, načež je mu hned v následující hodině představeno několik pádů. To většinou nerozdýchá.

[editovat] Švédský systém

Taloissammekinko. Jo, to je jedno slovo. A nechceš se vlastně radši učit švédsky?

[editovat] Finská jména

Všechna původní i přejatá finská příjmení končí na -nen, bez výjimky. Pouze za výjimečné zásluhy může prezidentka rozhodnout, že koncové -nen ze jména odstraní. Této pocty se dočkali v minulosti například Mika Waltarinen a Paavo Nurminen, ze současných osobností hokejisté Jarkko Ruutunen (za přizabití Jágra) a Saku Koivunen. Za úspěchy na Olympiádě ji má přislíbenou též Ville Peltonen. Kimi Räikkönen má smůlu do té doby, dokud nezíská další titul.

[editovat] Užitečné výrazy

The Big Bang Theory Sheldon learning finnish00:26

The Big Bang Theory Sheldon learning finnish

Finština je důležitým jazykem ve vědecké komunitě.

  • Ilmatyynyalukseni on täynnä ankeriaita. = Mé vznášedlo je plné úhořů.
  • Olutta!, též Votkaa! = Mám žízeň.
  • Makkaraa! = Mám hlad.
  • Jalkakäytävä = Veřejné toalety.
  • Onks sä Ruotsalaine? = Žijete ve Finsku odmalička?
  • Paska Ruotsi! = Švédsko je také velmi krásná země.
  • Ruotsalainen = gay
  • Venäläinen = komunista
  • Ette saa pelata kiekkoa! = Jsem velkým fanouškem finského hokeje.
  • Perkele, kylmää! = Dnes je příjemné počasí.
  • Perkele! = Dobrý den (také to znamená do prdele).
  • Paska! = Rád vás vidím.

[editovat] Reference

  1. http://uuno.tamk.fi/uuno/uuno/inthecity.htm
Lengua2 Jazyky

angličtinaarabštinačeštinačínštinadadštinaEinsteinův jazykesperantofinštinahantecinglyšjaponštinakatalánštinaklingonštinakopíjská češtinakopřanštinakřivočeštinakvětomluvalatinalispmaďarštinamongolštinamoravštinaněmčinapapájštinaplzeňštinapo našymupolštinapražštinarumunštinasadštinaslovenčinastaroněmčinašarišštinašpanělštinavietnamštinaZjednodušená češtinaženština

uncyclopedia