FordCity

Z Necyklopedie

Fordcity15T.jpg

Nejlepší tramvaj, jakou si můžeme přát.

Fordcity15T up.jpg

Nejdelší tramvaj, jakou si můžeme přát.

Podzemnik ganz.jpg

V budapešťské podzemce už jezdí podobné vozy od 70. let.

FordCity (oficiálně 15T) je další nový typ hypermoderní nízkopodlažní tramvaje v Praze, kterou možná dá Pavel Bém občanům v roce 2009 jako vánoční dárek. Anebo v roce 2010.

[editovat] Značka

Po úspěšné konstrukci 14T (Porschetra – zde se jedná především o úspěch, že se jich podařilo vnutit Praze 60 kousků) pokračuje vývoj tramvají ve Škodovce dalším typem.

Nová tramvaj nese marketingové označení FordCity. Strategii názvů připomínajících automobilové značky vysvětluje tisková mluvka Škodovky: „Chceme lidem přiblížit veřejnou dopravu. Dosud se o ní mluví jako o socce a na toho, kdo ji používá, ostatní hledí jako na podčlověka. Název tramvaje 14T byl volen právě s tímto ohledem – cestující mohl bez uzardění prohlásit: "Já jezdím Porschem.“ Problém ovšem nastal velmi záhy – postavení některých lidí prakticky vylučovalo, že by byli majiteli vozu luxusní značky a tak byli opět vystaveni posměchu okolí. Pro novou tramvaj jsme proto zvolili značku lidovější. Její cena ale v žádném případě lidová nebude!

[editovat] Cena

Nová tramvaj stojí 68 milionů korun, což je o 11 milionů více, než Porschetra. Je to dáno tím, že byl přidán jeden podvozek. Cena 4 podvozků s pohonem tak činí celých 44 milionů a ostatní už za moc nestojí.

[editovat] Medajle

Podle tradice dostal nový výrobek na veletrhu v Šalingradě medaili ještě dříve, než vyjel do ulic. Očekává se, že medaili dostane i příště, až se podaří oživit a přespříště, až začne jezdit.

[editovat] Konstrukce

Tramvaj FordCity má čtyři podvozky a je opravdu celá nízkopodlažní. Kromě kabiny řidiče, která se nachází nad předním podvozkem. Tento zdařilý design byl použit již firmou Ganz-Mávag na vozidlech pro budapešťskou podzemní dráhu. Proti typu 14T se měla vyznačovat otočnými podvozky, které tolik neopotřebovávají kolejnice. Bohužel tento fakt sdělila firma všem, kromě dělníků v montáži, kteří neovládají latinku a nemohli si tento údaj přečíst ani ve vnitropodnikovém plátku Škodovák. Ani na zkušební trati se na tento drobný zádrhel nepřišlo, neboť je celá v přímé. Podvozek se zdrhl až v prvním oblouku v Praze.[1] Jelikož firma Škoda vlastní certifikáty kvality ISO 9001 až 9999 (včetně ISO 666), nebylo možné provést výměnu šroubu na místě, ale tramvaj musela být převezena do mateřské firmy, kde byla provedena oprava (10 minut práce) a vystaveny nové protokoly (10 dní usilovné práce).

[editovat] Uspořádání vnitřku

Nová tramvaj přináší na pražské koleje i jednu úplnou novinku v přístupu ke klientům. Vnitřek tramvaje je rozdělen na tři třídy. V přední části tramvaje se nalézá oddíl 1. třídy (bussiness class) pro náročnou klientelu. Tento oddíl je vybaven čalouněnými sedadly, zásuvkami 230 V, Wi-Fi, minibarem s obsluhou (po 22. hodině nahoře bez). Oddíl je vyhrazen pouze pro majitele Gold Opencard.

Prostřední článek pro běžnou klientelu (standard class) je zařízen praktickými plastovými sedadly čínského původu. Jelikož tito klienti tvoří nejpočetnější skupinu, bude pravděpodobně pro zvýšení kapacity větší část sedadel odstraněna.

V zadním článku (homeless class) jsou umístěna praktická dřevěná sedadla. Na dni otevřených dveří DPP navštívili tramvaj také zástupci pražských bezdomovců, kteří si posezení v tramvaji vyzkoušeli. Z následujícího jednání se zástupci DPP a Škody vyplynuly požadavky na některé drobné úpravy. Jedná se především o zrušení přechodu mezi 2. a 3. třídou (a pravděpodobně i mezi 1. a 2. třídou) a o odstranění zbytečných ventilačních klapek a označovačů jízdenek v zadním článku. Dále se zde nabízí vzhledem k očekávané frekvenci cestujících nahrazení dvojice dvoukřídlých nástupních dveří v 1. a 3. článku jedněmi jednokřídlými dveřmi.

[editovat] Reference

  1. Rudé právo informuje

šde  
Šaliny
Šalina na biopalivo nulté generace, nevyráběné z obilí

Automatizace tramvajové dopravyBojová šalinaBojová šalina T3XFordCityLokalka v OstravěNízkopodlažní tramvajPorschetraRebešovický nadsvětelný koridorŠalinŠalinaŠalina NecyklopedieŠalinovníkŠalinkartaŠalinokoptéraŠkoda 6MtŠkoda 13TTramvajová doprava v Novoperdelkinskotěrkenskaněvskoje-NevyslovitelnojeVozovna PisárkyX-AX-B1791214182291

uncyclopedia