Generátor náhodných čísel

Z Necyklopedie

Kostka6x6

Typický mechanický generátor náhodných čísel

Generátor náhodných čísel je zařízení, jak už název napovídá, sloužící ke generování nebo výběru náhodných čísel.

[editovat] Konstrukce

Podle konstrukce rozlišujeme generátory:

mechanické
Nejjednodušším příkladem je nějaký pravidelný mnohostěn (nejčastěji šestistěn, tedy kostka) vyrobený třeba ze dřeva. Na jeho stěnách vyznačíme čísla, ze kterých chceme vybírat. No a tímto mnohostěnem, tedy v podstatě hranatou koulí, potom kutálíme po vodorovné rovině zhotovené například také ze dřeva.
Další obvyklé konstrukční provedení je losovací osudí. Ideálně z neprůhledného materiálu.
elektronické
Většinou se jedná o počítač, na kterém běží následující typ náhodného generátoru:
algoritmické
Nejedná se o fyzické zařízení, ale o postup, jak k náhodnému číslu dojít.
Například: Vezměme postupně každou číslici nekonečného desetinného rozvoje čísla x, kde x = \frac{e}{\pi} \doteq \frac{\lfloor{e}\rfloor}{\lfloor\pi\rfloor} = \frac{2}{3} = 0.\overline{6}
kvantové
Tyhlety podivné generátory by nám v tom jen nadělaly chaos, proto se jimi z praktických důvodů nebudeme vůbec zabývat. P.S.: Pokud chcete o těchto generátorech vědět více navštivte tuto stránku.

[editovat] Parametry

Kvalitní generátor náhodných čísel poznáme tak, že už po prvním vygenerovaném čísle můžeme prohlásit: "Jejda, to je ale náhodička, tohle číslo bych tedy ale vůbec nečekal!" A následně: "No tohle - tolik stejných čísel po sobě? To je ale obrovská náhoda!"

[editovat] Alternativy

Náhodné číslo se dá za určitých okolností vycucat z prstu.

[editovat] Využití

  • Generátory náhodných čísel se typicky používají například při losovačkách ve výběrových řízeních.
  • Generátor náhodných čísel lze dále využít.. hádejte kde.. V televizních loteriích? Bingo! [1]
  • Generátor náhodných čísel se uplatňuje také v ženské logice.

[editovat] Náhodné číslo zdarma

Pokud vás nezajímají detaily - teoretickou část jste přeskočili - a prostě jen potřebujete náhodné číslo, můžete použít tohle: 4. Je zaručeně náhodné, získané ve vakuu pomocí laboratorní hrací kostky. Zároveň se tímto VTN zříká všech práv k jeho využití, můžete ho tedy zdarma a beztrestně použít i pro komerční kryptografické aplikace.

[editovat] Další zdroje

uncyclopedia