Hospodářská komora

Z Necyklopedie

Ratusz.jpg

Typická hospodářská komora

U tří kocourů.jpg

Hospodářská komora může někdy vypat i jako chalupa

Na výletě.jpg

Členové čunkovské hospodářské komory na výletě v Praze.

Hospodářská komora je místnost ve vesnických staveních, která je obývaná hospodářem.

Podle naturelu hospodáře, preferencí jeho životního stylu a úrovně hygienických návyků může vypadat například jako typická ložnice kombinovaná s denním obytným prostorem. V případě, že je hospodář ekolog, zastánce přírodního stylu života nebo je religiozně založen, vypadá hospodářská komora jako chlívek, bordel nebo chrám páně.

[editovat] Význam hospodářské komory

Pozitivní důsledek budování hospodářských komor byl v umožnění izolace hospodářů do těchto místností v případech potřeby hospodářství. Negativem bylo nežádoucí množení škůdců (hmyzu) a na ně navázaných nemocí v často hygienicky neuspokojivém prostředí hospodářských komor.

[editovat] Současnost hospodářských komor

Hospodářské komory jsou v poslední dekádě na ústupu a v nově stavěných nebo rekonstruovaných objektech se již většinou nevyskytují. Pokud jsou zachovány, plní obvykle roli tzv. "síně tradic".

[editovat] Kulturní dědictví

Hospodářské komory mají staletou tradici jak v Čechách, tak i na Moravě. V současnosti žádá skupina moravských zemědělců za podpory poslanců Evropského parlamentu a za podpory některých orgánů Evropské unie o zařazení hospodářské komory do seznamu památek UNESCO.

uncyclopedia