Houby

Z Necyklopedie

Houby
Muchomůrka červená 2

Vědecká klasifikace
Nadříše: jaderní (Eucaryota)
Říše: houby (Fungi)
Oddělení
  • chytridiomycety (Chytridiomycota)
  • spájivé houby (Zygomycota)
  • vřeckovýtrusné houby (Ascomycota)
  • stopkovýtrusné houby (Basidiomycota)
Muchomůrka zelená 1

Muchomůrka zelená

„Já když chcu vidět pořádné hřiby tak nejdu do lesa, ale pustím si Mrazíka, jak tam ti malí medvědi sbírajů ty obrovské sibiřské hřiby“

- Houbař v hospodě

Houby (Fungi, dříve Mycophyta) představují velkou skupinu živých organismů, která nepatří mezi rostliny, ani mezi živočichy. Její zástupce lze nalézt po celé Zemi. V Česko-Moravstánské konfederaci a na Vysočině je zjištěno asi 10 000 druhů.

[editovat] Houbaření

Houbaření je druhou nejrozšířenější zálibou dospělých. Pořadí zálib dle Českého statistického úřadu:

  1. pití piva a ostatního alkoholu
  2. houbaření
  3. kouření
  4. fotbal
  5. sexuální radovánky

Když Televize Vysočina odvysílá šot se šťastným nálezcem obrovské plodnice, či plné nůše hřibů, národ se vydá do lesa. Často celá rodina, podle vzoru Homolkových. Zástupy civilizovaných houbařů s proutěnými košíky se míjí s houbařskými barbary s igelitovými taškami. Podle předního mykologa Františka Koloděje je reprodukční schopnost tuzemské populace hub ohrožena. "Jedinou nadějí jsou klíšťata s boreliózou," říká otevřeně František Koloděj.

[editovat] Výživná hodnota

Členové jedné z předválečných sibiřských expedic Akademie věd SSSR zůstali bez spojení a bez přísunu potravin 4 měsíce a museli se živit pouze houbami. Za tu dobu nikdo z nich neonemocněl. Po šťastném návratu řekl vedoucí výpravy German Fjodorovič Kuzněcov: "Cítil jsem se jako král, svěží a lehký."

Mushroom locator01

[editovat] Přístroje na hledání hub

I v Česku začíná být populární Mushrooms locator, jednoduchý přenosný přístroj pomáhající při hledání hub. Zatím je rozšířen především v Pojizeří, oblibu si však získává i v Podkrušnohoří.

Přístroj pracuje na principu detekce podhoubí. Je vybaven regulačním detekčním multifunkčním kolečkem s funkcí PUSH. Mezi uživateli přístroje patří k nejoblíbenějším funkční tlačítko SEEK. Vyhledávání hub podporuje štíhlý OLED display. Nejčastější hledané houby lze naprogramovat na šest funkčních tlačítek. Výrobce pro ČR tato tlačítka implicitně obsazuje těmito funkcemi: hřib, ryzec, liška, klouzek, václavka, bedla jedlá. Firmvare (ver. 0.1.158) výrobku zatím nepodporuje diakritiku. Přístroj je napájen ze zásuvky střídavým napětím 230 V. Prodlužovací šňůra není součástí balení.

[editovat] Kulinářství

Hřib satan 3

Hřib Satan

Houbicky

Hubka čajová

Ve vymýšlení receptů a přípravě jídel z hub jsou našinci jednoznačně nejlepší na světě. Snad za to může věčná chudoba, ale pravděpodobně je to jejich vynalézavostí. Houbová jídla jsou bohatá na vitamíny, bílkoviny, esenciální aminokyseliny, peptidy, mlíkotoxíny, tuky a cukry. Některé houby obsahují i vzácné minerální látky jako bursík či tvrdík.

Několik receptů:

Lahůdková polévka z muchomůrky zelené.

300 gramů čerstvé muchomůrky zelené, 1 kostka slepičího bujonu, těstoviny, olej, mletý pepř, sůl.
Rozkrájené houby osmažíme na oleji. V 1,5 litru vody rozvaříme kostku bujonu. Do vývaru přidáme těstoviny a osmažené houby (i s olejem). Dochutíme mletým pepřem a solí. Polévka má jemnou chuť a vaří se hlavně při řešení vleklých partnerských sporů.

Satan v těstíčku

500 gramů hřiba satana, 2 vejce (nejlepší jsou od zajíce sovětského), 60 g hladké mouky, 1 deci mléka, sádlo, sůl
Plátky hub, nebo celé menší klobouky namáčíme v těstíčku a z obou stran osmažíme na sádle. Lahodná chuť satana vynikne s ekologicky pěstovanými brambory, nebo s pečivem. Pokrm je vhodný pro tchýně.

Houbový čaj

10 gramů Hubky čajové, voda, led
Čerstvé nebo sušené plodnice hubky čajové nakrájíme na velmi malé kousky. Ty vhodíme do hrnce ze tří čtvrtin naplněného vodou. Vodu s houbami vaříme asi deset minut. Dalších deset minut ji necháme vychladnout. Čaj přecedíme přes kávový filtr nebo papírový ubrousek. Podáváme jej s ledem. Když necháme houbu ve vodě příliš dlouho, nabyde a zrosolovatí. Nápoj je vhodný pro piloty na zaoceánských tratích. Nebudou se cestou zbytečně nudit a získají správný pocit, že létat je zcela snadné.

Houby schema
Houby a houbičky
Smrděnka hněvuplnáHřib jadernýHřib satanHřib SantaJidášovo uchoMochomůrka obnažená
uncyclopedia