Jak se dorozumět kdekoli na světě

Z Necyklopedie

Když Bůh u Babylonské věže mátl lidem jazyky, nejspíš ani nepomyslel na to, jaké nedozírné důsledky to bude mít. Když se dnes vydáme například do Krakozie či Moldavska, jen stěží tam budeme někomu rozumět a už vůbec tam nebudou rozumět oni nám. Přesto je však pro každého Necyklopedistu-výzkumníka životně důležité, aby se dorozuměl a domluvil kdekoli a kdykoli. jak na to? Pomoci vám může náš návod!

Segal-mistr gestikulace.jpg

Steven Segal je mistrem grimas a snadno rozlišitelných výrazů.

[editovat] Gestikulování

Gestikulování, neboli také gestikulace je velice užitečná věc. Správná znalost gestikulace umožní i obyčejnému důchodci říct si kupříkladu v Srbsku o něco k jídlu či v Irsku nalézt záchod.

Jak však dělat "správné" gestikulování nebo gestikulaci? Inu, to máte tak: Je potřeba zapojit celé tělo, jedna ruka vám rozhodně nepostačí. Mávejte rukama, hýbejte nohama, vrťte tělem, házejte hlavou, vydávejte doprovodné zvuky! Není důležitá forma, není důležité ztrapnění, důležitý je jen výsledek!

Většinu sdělení je skutečně snadné ba přímo primitivní vyjádřit gestikulací. Sdělení "Dal bych si něco k jídlu." například vyjádříte výmluvným ukázáním na sebe, krouživým pohybem ruky před břichem a ukázáním do otevřených úst. Problém nastane teprve až v případě, kdy chceme vyjádřit některé složitější sdělení, jakým je například "Má babička si chtěla koupit růžový kávovar." Uznejte, že k tomu už vám gestikulace nepostačí.

[editovat] Znalec jazyků

Nabízí se další možnost domluvy, znalci zvaná "Znalec jazyků" či Bábel (někdy také Blábol). Jde o to, že se naučíte z každého jazyka nějaké to na první pohled užitečné slovíčko, jako třeba: národní povstání, železniční násep, letuška či mírové poselstvo. Nejlepší je zvolit světové jazyky jako vietnamštinu, albánštinu či Grónštinu. Slova, která jsme se nenaučili, alespoň "pocizáčtíme" připojováním koncovek -iše k přídavným jménům a rádoby anglickou výslovností těch ostatních. Výše zmíněnou větu "Má babička si chtěla koupit růžový kávovar" tedy tímto způsobem vyjádříme jako: Mein babkha wanted kaufen the růžoviše khavowar. Úspěch téměř zaručen! Pokud by vám přesto domorodci nerozuměli, budete alespoň vypadat jako znalec a velký cestovatel.

[editovat] Mé vznášedlo je plné úhořů

Poslední způsob vám skýtá kouzelná věta "Mé vznášedlo je plné úhořů". Co s ní? Spoustu věcí!

  • Domorodci poznají, že jste necyklopedista (většina států dnes vydává nemalé prostředky na speciální školení domorodců, takže se nebojte že to nepoznají) a řeknou vám i to, co by takovým českopedistům neřekli. Je však nutno umět tuto větu říct v co nejvíce jazycích, neboť je samozřejmé, že nebozí domorodci nemohou ovládat všechny jazyky světa. Budete-li svědomitě pročítat celou Necyklopedii, jistě naleznete mnoho verzí této věty.
  • Poznají vás ostatní necyklopedisté z celého světa! A za to přece stojí drmolení této úžasné věty kdykoli potkáte živáčka.
  • Pokud je vaše vznášedlo opravdu plné úhořů, je užitečné umět to sdělit všem cizincům ve vašem okolí.
  • Zajímavá je tato věta v zuluštině, kde zní: Umkhumbi wami ugcwele ngenyoka zemanzini.

Necyklopedie ve spolupráci s dalšími organizacemi připravila webovou stránku s mnoha překlady této věty. [1]

  • Varování:na Tokelau se zatím nedomluvíte, neznají tam vznášedla a zřejmě ani úhoře.

Větu vynalezla brická skupina Monty Python [pajtn], která spolupracovala s Necyklopedií, i když tehdy Necyklopedie ještě neexistovala (to jim umožnil Bůh Chuck Norris). Původní nahrávka je zde: Mé vznášedlo je plné úhořů.

[editovat] Příliš žluťoučký kůň úpěl ďábelské ódy

Příliš žluťoučký kůň úpěl ďábelské ódy je další supervíceúčelová maximegaužitečná věta. Má ale užitek opačný než Mé vznášedlo je plné úhořů, Žluťoučký kůň se využije při nácviku všech možných i nemožných druhů a typů písma. Budete-li totiž umět nějakým písmem napsat Příliš žluťoučký kůň úpěl ďábelské ódy, dokážete tímto písmem napsat naprosto cokoli.

[editovat] Nechť již hříšné saxofony ďáblů rozezvučí síň úděsnými tóny tanga, waltzu a quickstepu.

Podobně jako žlutý úpící kůň je tato věta (opět o čertech) vhodná k testování písem, jejichž autor se neočekávaně rozhodl ze záhadných důvodů vynechat některá písmena bez diakritiky (q, w, x, f, g, h, j, m, v), nejspíše proto, že se je nenaučil ve škole. Tato věta taková nedodělaná písma odhalí a pokud byl přiložen soubor jako nectime.txt, budete vědět, na koho případně poslat hladového prasopsa. Na Českopedii by takové větě řekli pangram, ale žádného Pana Grama na Necyklopedii doposud nevedeme. Rovněž tak byste neměli ukazovat tuto větům autorům učebnic Češtiny, protože by ji vaši vyučující mohli dát do kontrolního diktátu, jakmile by ji zahlédli.

uncyclopedia