Jednosměrné letiště

Z Necyklopedie

800px-Lufthansa A340-600 D-AIHF.jpg

Bimbas A340-600 (D-AIHF) společnosti Lufthansa na jednosměrném letišti přistát samosebou nemůže taky

Nkvd.jpg

Jednosměrné letiště je inženýrsko-technologicko-magicko-mystické dílo, kde se nedá vzlétat, ale pouze přistávat. A to ještě za určitých nespecifických podmínek. Jedinou výjimkou, která může na jednosměrném letišti nejen přistávat, ale také z něj vzlétat, je Tu-154, který je díky své inteligenci včas rozpozná a může pak odstartovat pozpátku.

[editovat] Historie

Jednosměrná letiště začala vznikat na území Svazu sovětských socialistických republik (dále jen SSSR). Vůbec první takové letiště vzniklo v obci Novoperdelkinskotěrkenskaněvskoje-Nevyslovitelnoje, kde jsou dnes dokonce letiště dvě: staré a nové. V SSSR tato letiště rostla jako houby po dešti. K oběma letištím měla vést trať metra, z níž se však podařilo dokončit pouze stanici Taganskokrasnopresněnsko-Razumovskonovoperdelkinskou, která ale stejně není blízko ani jednomu letišti.

[editovat] Konstrukční a stavební parametry

Technická dokumentace byla v počátcích výstavby jednosměrných letišť jednoduchá. Šlo o zemní ukotvení kůlu o normalizovaném průměru 10 cm, na jehož vrcholu se nacházela dřevěná tabulka (30 * 20 cm) s nápisem Letiště (samoljótnaja plóščaď).

[editovat] Rozmach po druhé světové válce

Mohutný rozvojový impulz dostala jednosměrná letiště v oblasti Tichého oceánu po druhé světové válce. V poválečném období každý cti dbalý kmen lidožroutů na Nové Guinei provozoval v rámci „kargo kultů“ vlastní jednosměrné letiště, vybavené všemi potřebnými náležitostmi – bambusovými anténami, kokosovými sluchátky, bambusovo-palmovou odbavovací chatrčí a samozřejmě přistávací dráhou v průseku džungle.

V některých případech jednosměrná letiště skutečně sloužila svému účelu, s rozvojem letecké topografie a možností navigace a s ústupem kanibalismu se ale postupně stala obětí konkurenčního boje a podlehla ekonomické přesile obousměrných letišť provozovaných bílými kolonizátory, kteří v leteckých mapách prosadili zřetelné odlišení domorodých jednosměrných letišť od jejich vlastních, koloniálních, obousměrných letišť.

Bílí kolonizátoři, vlastnící většinu provozovaných letadel, také využívali přednostně (až výhradně) vlastní obousměrná letiště, což je možné považovat za jasný projev rasové diskriminace domorodých provozovatelů jednosměrných letišť.

[editovat] Rozmach po startu Sputniku

Až do kosmické éry lidstva byla jednosměrná letiště málo využívána (prakticky vůbec). Jejich rozmach přišel až po Sputniku a J. A. Gagarinovi. Tato letiště se rázem stala nejvhodnějším místem pro dopad zbytků kosmických lodí.

[editovat] Nejznámější jednosměrná letiště

  • Lockerbie – poslední dokumentované přistání 21. 12. 1988, za pomoci navigačního zařízení Semtex, šéf letového provozu Muammar Kaddáfí. Známé jako Aféra Lockerbie, protože letiště neprošlo ještě řádnou kolaudací.
  • Bermudský trojúhelník – rozsáhlé jednosměrné letiště v Karibiku, tisíce potvrzených přistání. Místním specifikem je doprovodná přehlídka žraloků.
  • řeka Hudson – 15. 1. 2009 se pilot se nemohl rozhodnout, jestli veme své děti na procházku k řece, nebo do bazénu. Nakonec spojil oboje, pasažéři byli spokojení, kromě jedné postarší dámy, které se namočil pečlivě ondulovaný knír.Tento knír byl později znárodněn.
Kvalita.png
Úspěchy sovětského strojírenství
Babeta AirbagBezdrátová sprchaBrněnské meždunárodné letochodištěCentrální šroubCyklomethanDunihlavElektrifikaceElektronika 666FichtlJaderná elektrárnaJak 42Jednosměrné letištěKalašnikovKardiostimulátorLetiště Klementa GottwaldaLáhev na zalévání kolejíLehkokolejná dráhaLidé z oceleLoupač brambor typu 3xMakroprocesorMerkurMiG-29MoskvičMPR deštníkNízkopodlažní tramvajPekloRádio JerevanŠukafonMetro v TaganskuTopol MTramvaje v NevyslovitelnojeTu-154Raketoplán BuranSférické DVDŠetření vodyŠalinokoptéraUral 2Vertikální chrlič intelektuálůŽabotlamŽigulíkЛинукс
Letectvi Astronautika.jpg
   v  d  e
Letectví a Astronautika
A380BomboniéraBrněnské letochodištěCs Air ForceJak 42Jednosměrné letištěLetiště Klementa GottwaldaL1L-159Kloubové letadloLétající trolejbusLetecká dopravaMiG-29Mizení cestujících v letadlechO letadélku KakánětiRyanairŘidičský průkazStíhací rogaloTu-154TurbulenceVrtulníkŠalinokoptéra

Aštar ŠeranBuranEnterprise NX-01Expedice na VenušiKanonizaceKolonizace MěsíceKostnický kosmodromLeninMezinárodní vesmírná staniceNecyklopedie našla život na MarsuOsídlování NeptunuPravidla provozu ve vesmíruRaketoplán NecyklopedieRakousko-uherský kosmický programRebešovický nadsvětelný koridorSpudnikSputnik 666Star Trek XI.

uncyclopedia