Koník kancelářský

Z Necyklopedie

Koník kancelářský
Konik kancelarsky samice.jpg
Kobylka kancelářská (samice)

Stupeň ohrožení
běžný druh
Vědecká klasifikace
Řád: lichokopytníci (Perissodactyla)
Čeleď: koňovití (Equidae)
Binomické jméno
Hippostapulus officialis
Kancel kun.png

Naddruh, obrovský úřednický kůň

Koník kancelářský (Hippostapulus officialis) je miniaturní pokojové plemeno koně. Někdy je se možno potkati s lidovým označením Sešívačka, které je ovšem nepřesné, neboť tento tvor nemá krejčovské vzdělání a nemůže tedy v souladu s právními normami EU a České republiky vykonávat zmíněnou činnost.

[editovat] Výskyt

Koník kancelářský byl vyšlechtěn speciálně pro chov v kancelářských podmínkách a ve volné přírodě se prakticky nevyskytuje. Kromě kanceláří se s ním můžeme setkat i v domácnostech, kde bývá oblíbeným stolním mazlíčkem. Obvykle žije v symbióze s houfem razítek a různě velkým stádem šanonů.

Obecně se dá říci, že kromě člověka nemá přirozené nepřátele. Většina ostatných obvyklých obyvatel má s koníkem harmonické vztahy, pouze kopírka má problém s příjmem jeho metabolitů, jsou-li součástí její obvyklé potravy. Metabolity koníka se naopak žíví tzv. rozšívačka.

[editovat] Potrava

Koníka kancelářského je potřeba krmit speciální pravoúhlou odrůdou ovsa s vysokým obsahem železa. Tento oves je zhutněn a slepen pojivem lepidlovitého charakteru. Oproti zvyklostem se toto zviřátko krmí samo jen velice těžko. Nepřijalo-li delší dobu potravu, upadá do letargického stavu a zpomaluje svůj metabolismus podobně jako medvěd při zimním spánku. V období letargie se koník nepohybuje a nevydává žádné zvuky, pouze tzv. lapá prach, který mu slouží jako izolace, aby nedocházelo k úniku tělesného tepla. Pád do hibernace není pro tvora fatální, ale při delším trvání dochází k zatuhnutí jeho kloubů. V rámci prevence a péče o jeho zdravotní stav je tedy třeba jej krmit násilím. Něco jako šiškování u hus.

Zajímavé je, že potrava prochází zažívacím traktem prakticky nezměněna, nepočítáme-li deformaci futru. V souladu se zákonem o zachování energie je tedy na bíledni, že se koník živí pojivem jako takovým a pravoúhlý oves zde slouží pouze jako katalyzátor, či chcete-li - vláknina, která mu umožňuje správné vylučování.

[editovat] Rozmnožování

Koník se přirozeně rozmnožuje pučením. Nejčastěji od kolegy. Jinak k jejich rozmnožování slouží speciální prostředí, neboť koníci kanclelářští se v zajetí nejsou schopni pářit kvůli stresu. Obvyklé je ovšem pozorování vylíhnutí nového jedince s hnědé krabice, kdy je ještě pokryt tenkou vrstvou natální tekutiny, které se říká vazelína a chrání dočasně jedince před povětrnostními vlivy.

[editovat] Péče o koníka

Koník je velmi nenáročný na péči. Prakticky nevyžaduje hřebelcování, jeho srst je stále lesklá a vzhledná. Zapůjčujeme-li ovšem koníka do cizích služeb, sluší se jej přetřít vlhkým ubrouskem, aby vynikla jeho krása. Jedná se o tvora sice nenáročného, avšak citlivého. Není-li kupříkladu včas navrácen do majitelových rukou, velmi trpí. Mlčky, ale trpí. Proto vždy požadujeme brzké navrácení a kontrolujeme, zda-li mu nebylo ublíženo.

Koník je alergický na syntetický Dihydrogenmonoxid. Je-li na delší dobu vystaven vlhkému prostředí, či dokonce vodě jako takové, místa nekrytá srstí se v naprosté většině pokryjí vyrážkou. Tato vyrážka má převážně rudou barvu a lidově se ji říká liška. Vyrážka má následně vliv na vylučovací funkci tvora a způsobuje specifické zvukové projevy, kterým se říká vrz.

Konik kancelarsky samec.jpg

Výstavní chovný kousek hřebce kancelářského

Konik kancelarsky mlade.jpg

Mládě koníka kancelářského při hře

Zradlo do konika akce.jpg

Běžné maloobchodní balení futru pro koníka

Zradlo do konika.jpg

Ukázka exkrementu

uncyclopedia