Mamut

Z Necyklopedie

Mamut
Mamut.jpg
Umělecká rekonstrukce mamuta

Stupeň ohrožení
dochráněný
Vědecká klasifikace
Říše: Mrtvočichové (Zheblalia)
Kmen: Exstrunatci (Exchordata)
Podkmen: Exobratlovci (Exobratula)
Třída: exsavci (Exmammalia)
Binomické jméno
mamutus mamutus

Mamut je mrtvočich, neboť se jedná o vyhynulého tvora z období pravěku.

[editovat] Obecná charakteristika

Asi nejvyznamnějším povahovým rysem mamuta je jeho tlustost. Mamut byl tlustý na nohou, břiše, zádech, ocásku a obézní i na chobotu. Aby nedošlo k jeho diskriminaci ve společnosti, což Evropská unite tvrdě trestá, byl tento maskován vkusným chlupatým kožíškem, čímž působil roztomile a zranitelně, takže si jej dávní pralidé nechávali doma jako předložku před postel, domácí zvonek a chodící zásobárnu potravy, neboť tehdá ještě nebyly ledničky a jídlo se rychle kazilo. Dá se s určitostí říci, že mamut byl i přes svou obezitu převážně zhruba slonovitého tvaru a proto jej řadíme mezi chobotnice.

[editovat] Úloha ve společnosti

Kromě zmíněného úkolu sloužit jako čerstvá zásobárna potravy, byl mamut běžně využíván pro hospodářské účely. Bohužel jeho intelekt nebyl valný, sloužil tedy jako vyhazovač, protože při nalévání prapiva v hospodě děsně cmrndal. S úspěchem byl ovšem nasazován při tvorbě silnic a dálnic, v pokládání kabelů pro bezdrátové sítě byl také velmi úspěšný.

Existují náznaky, že byl chován jako domácí mazlíček. Vědci objevili spojitost mezi rčením "Chováš se jako slon v porcelánu." a chovem chobotnatce. Jedná se totiž o modernizovanou verzi starší varianty "Chováš se jako mamut mezi kožmi", což je verze následující po původní "Ugh uuuugh au uaaa". A myslí se tím, že je oslovený tlustý, nemotora či tlustý nemotora, lidově řečeno nešika, což je osoba, která se pro svou neobratnost nebyla schopna vřadit do šiku. A nic ji neslušelo, což znamená, že nebyla šik, či chic, jak říkají britofilové.

[editovat] Život mamutův, sociální zřízení, rozmnožování

Mamut byl dříve savec. Dnes se jedná o nesavce, protože mrtvočichové již většinou nenasávají lautr nic. Podle všech poznatků trávil převážnou část svého života pod zemí, neboť většina nálezů jejich pozůstatků je hluboko v hlíně. Samec byl tedy pravděpodobně vybaven razícím štítem, který ovšem nebyl nikdy nalezen ve formě fosilie, byl tedy pravděpodobně z měkké tkáně. Tuto domněnku potvrzuje fakt, že téměř všechny doposud nalezené zkameněliny měly za paznehty hlínu. Exemplář nalezený v ledu na Sibiři měl za paznehty stopové množství vody, což nastiňuje myšlenku, že mamut byl schopen vrtat i pod hladinou.

Mamut, nebyl-li chován v klecovém chovu, byl společenské zvíře. Sdružoval se v tlupách, ve kterých organizovaně lovil přesličky a jiné divoké kmeny. S nástupem doby ledové se mamuti uchylují ke konzumaci sněhu a proto prosperují. S náhlým odchodem doby ledové ovšem nejsou schopni nové adaptace na jinou než bílou potravu a protože polární liška je přeci jen zvíře rychlejší než mamut, vymírají. V paleontologii se tomuto jevu říká Velký Chcíp.

Měl-li mamut to štěstí, že v průběhu dospělosti naboural na samici, či samice na samce, zplodili spolu malé mamutě. Březost byla z pohledu geologie velmi krátká, samice vrhala mamutě do dáli jako Fibingerová kouli. O nedospělého potomka se starali oba rodiče, jednalo se tedy o střídavou péči nekompletní, neboť samec zpravidla ze zásady nekojil.

[editovat] Literatura

Jedním z nejznámějších zdrojů podrobných informací o mamutech je populárně naučná pudlikace Edwarda Štorcha - Plavci mamutů, jež vypráví o pralidech, kteří káceli mamuty a po řece je sváželi do měst. Nebo tak něco, my to zas tak úplně nečetli, ale má to hezkou obálku a velmi tvrdou vazbu, takže se to dá použít na mlácení dětí po hlavě a proto by neměla ve vaší knihovně chybět.

[editovat] Technická data

Standartní model je vybaven stálým pohonem 4x4. Motor je klasicky čtyřdobý, vykonává tedy všechny fáze - sání, kvašení, zážeh i vyfouknutí. Otvor pro nasávání vzduchu je umístěn nahoře na volně pohyblivém nosiči, jak se na pravověrné SUV sluší. Pneumatiky jsou celoroční, bezúdržbové, obrysová světla však chybí a je nutné je dokoupit samostatně. Všechny modely splňují normu EURO5 pro nákladní vozidla.

[editovat] Druhy mamutů

  • mamutus mautus - základní druh mamuta, bez příplatkové výbavy.
  • mamutus jerabus - model určený pro výškové práce, jeho chobot je prodloužený, na konci je místo úchopového prstu hák.
  • mamutus halinopawlowskus - těžkotonážní model s jemnou trakcí a rozšířenou styčnou plochou pneumatik. Vhodná varianta pro válcování povrchů silnic a nepozorných stavebních dělníků. V příplatkové variantě dodáván klakson a signalizační praporek. Model DeLuxe má navíc pestrobarevnou čepičku s třásněmi.
uncyclopedia