Milan Kundera

Z Necyklopedie

Milan Kundera (1. dubna 1929, Brno) je český spisovatel, který povýšil udání na úroveň plnoprávného literárního žánru. Jako uvědomělý svazák záhy po nástupu na univerzitu získal funkci kolejního důvěrníka, v této funkci musel udávat vše, co se na koleji šustlo. Záhy se mu zželelo všech nebohých SNBáků a StBáků, kteří denně museli číst stovky udání nevalné literární kvality a rozhodl se, že využije svého literárního talentu ke zkvalitnění udání, aby se příslušníci jejich četbou pobavili i vzdělali. Je pravdou, že jeho četba jeho udání vyžadovala více času, než četba jiných, zato však přinášela estetický zážitek.

Některá udání by bylo možné přirovnat k povídce, novele, či dokonce k románu, později dospěl Kundera dokonce k udání ve formě divadelní hry. Jeho udání se proto stala záhy mezi příslušníky bezpečnostních sborů velmi oblíbená a proto byl mladý talentovaný spisovatel vybízen k psaní dalších a dalších. Vděční policisté také prosadili, aby byl vyznamenán Státní cenou Klementa Gottwalda (1963), což mu vynahradilo nezměrné úsilí, které bez nároku na odměnu věnoval psaní svých udání.

V současnosti žije ve Francii a svými udáními obšťastňuje tamní policisty. Vzhledem k tomu, že M. Kundera si nepřeje, aby jeho francouzská udání byla překládána do češtiny, začali Kunderovi fanoušci v řadách českých policistů závidět svým francouzským kolegům a vymýšlet, jak ho donutit k návratu. V říjnu 2008 bylo proto zveřejněno, že 14. března 1950 Kundera udal západního agenta Václava Dvořáčka. Milan Kundera však tvrdí, že si to nepamatuje, vždyť přece udával třikrát týdně.

Zaznam624-1950-II

[editovat] Dílo

  • Udavači majitelů klíčů (1962)
  • Směšné lásky: tři melancholická udání (1963)
  • Druhý sešit směšných udání (1965)
  • Žertovné udání (1965)
  • Udaná ptákovina (1966)
  • Třetí sešit směšných udání (1968)
  • Dvě udání, dvě svatby (1968)
  • Jakub a jeho udavač: Pocta Denisu Diderotovi (1971)
  • Udání na rozloučenou (1972)
  • Udání je jinde (1973)
  • Kniha smíchu a udání(1978)
  • Nesnesitelná lehkost udání (1984)
  • Nesmrtelnost udání (1987-1988)
  • La Lenteur de délation (Pomalost udání) (1993)
  • L'Identité de délation (Totožnost udání) (1998)
  • L'Ignorance de délation (Nevědomost udání) (2000)
  • Une rencontre in le délation (Srážka udání) (2009)

[editovat] Knihovna Milana Kundery

Na obranu Milana Kundery proti „pomlouvačné a dezinformační kampani“ se postavilo mnoho spisovatelů domácích (např. Václav Havel) i zahraničních (v jejich řadách i několik nositelů Nobelovy ceny). Kunderovo slavné udání hodlá oslavit i Národní knihovna. Proto zamýšlí svou budovu podle návrhu Jana Kaplického postavit i přes odpor Pavla Béma právě na místě bývalé studenstké koleje Kolonka v tehdejší ulici Jiřího VI. (předtím Belcrediho, později Obránců míru, nyní Milady Horákové) na Špejchaře, kde byl zatčen Václav Dvořáček. Toto místo je také známé nehodou tramvaje v roce 1982, kdy po pádu přezrálé šaliny z šalinovníku na vjezdu tramvajové smyčky zahynulo 7 lidí.

Milanové
Milanové
Milan BarošMilan BuřičinMilan HateraBc. Milan Chovanec • prof. Milan KnížákMilan Kundera • Ing. Milan Nejdemutho
uncyclopedia