Nefunkcionalismus

Z Necyklopedie

Metla

Tento článek je potřeba pěkně dojebat a upravit.

Potřebné úpravy: Na stránce se pracuje, ale když nás budou miliony, tak to třeba bude rychlejc.

Nefunkcionalistická cyklolavička

Nefunkcionalismus často vzniká bizarním, záměrným střetem dvou bytostně neslučitelných prvků. Na obrázku nefunkcionalistický objekt vytvořený elegantní kombinací lavičky a stojanu na kola.

Nefunkcionalismus je designová, architektonická, umělecká a konstrukční ideologie, která byla poprvé formulována koncem 2. tisíciletí, ale táhne se lidskými dějinami nejméně od dob, kdy pleistocénní předchůdce moderního člověka poprvé vítězoslavně udeřil vlastnoručně vyrobeným kyjem - a ten se mu rozpadl pod prackama.

[editovat] Koncept

Základní princip nefunkcionalismu lze shrnout slovy „Forma je v protikladu k funkci“. Pravý nefunkcionalismus se soustředí jen a pouze na tento antagonismus: nefunkcionalistická díla jsou velmi elegantní formy postavené na jednom jednoduchém principu, který musí být v naprostém a fundamentálním rozporu s funkcí díla. Výsledek je odproštěn od veškerých nadbytečných ornamentů a nepotřebné estetiky - roli krásy nahrazují takřka platónské ideály geometrické čistoty, ryzí harmonie a z nich pramenící nefunkčnost.

Hodiny Necas

Nečasovy hodiny

[editovat] Příklady

  • Nečasovy hodiny bez ručiček
  • britské kohoutky zvlášť na studenou a horkou vodu
  • elektronické cedule na pražských tramvajích, u kterých je vidět, kudy to jede, jen zevnitř při pohledu kolmo
  • bezdrátová sprcha
  • kulatý šroubovák
  • beztlačítkový dálkový ovladač „Magic Motion“
  • hranatý hrnec
  • jednosměrné letiště
  • konev s jedním otvorem, šetřící vodou
  • špendlík s hroty na obou stranách
  • kolečkový stůl
uncyclopedia