Orlová

Z Necyklopedie

Orlová
Orlová

Orlová – znak

znak

základní data
status: poslední město
kraj: Moravstánskoslizský
okres: Orlová město a Orlová venkov
historická země: Slizko
katastrální výměra: 24,2321 km²
obyvatel: 34 098 (2008)
nadmořská výška: 227 m
PSČ: 735 11
adresa úřadu: Osvobození 724
starosta: Jura Dochtor Michalik (ČSSD)
PravdaOrlova.JPG

Orlová, normálně Orlova, přažsky Vorlová, německy Orlau, anglicky EagleTown, ostravsky Rondlova je historické město ve Slezsku, které leží půl dne pěšky od hranic s Moravistánem. Název města je odvozen od drsného ptáka nejistých rozměrů díky němuž porodila kněžna Ludmila budoucího krále veškerého Polska, včetně Brna a okolních osad. Ostraváci si název města odvozují od tzv. rondlů, tedy kruhových objezdů, které zdobí všech pět místních křižovatek.

[editovat] Hospodářství

Město leží na ložisku černého zlata, které místní obyvatelstvo těží již od roku 1763. Dosud však nenalezlo technologii, která by černé zlato dokázala vyčistit od šmíru. V roce 1994 vypršela místním lhůta stanovená švýcarskou firmou EchtGold, která se zavázala, že bude z orlovského zlata vyrábět hodinky.

[editovat] Památky

Výraznou dominanou města jsou výškové domy zvané v místní mluvě "vježaky", tyto stavby mají nejčastěji meruňkovou nebo pistáciovou příchuť s drobenkou plastových oken. Nejvýznamější památkou města je tzv. EDĚktrárna, jedná se v podstatě o mešitu s dvěma minarety, která je dokladem dřívějšího osídlení města z řad agresivních Moravistánců. EDĚktrárna je výhradním odběratelem orlovského černého zlata. Jiné památky se nedochovaly.

[editovat] Obyvatelstvo

Obyvatelstvo se skládá převážně z kmene Lutyňanů, kteří se dále dělí na Horní a Dolní (Ober und Nieder Leuten). Drtivá většina Lutyňanů jsou potomci přivandrovalců jejichž kořeny sahají od Práglu k Ašchabadu. Zbylé skupinky obyvatel lze rozdělit na pěší a cyklisty. Mužská populace se dělí na ranní, odpolední a noční, ženy jsou ve městě dvojího druhu "sama doma" a "sama doma se sousedem".

[editovat] Doprava

Dopravní systém města je tvořen místní MHD, která čítá 10 souprav uhelných vozíků a 3 pásové dopravníky. Linka č. 56 je okružní, její trasa má bezmála 220 km, celé město objede za rekordních 7 minut. Linka číslo 56 navazuje na systém ostravského metra. Vlastní metro Orlová dosud nemá, přesto dle vyjádření vrchního zlatobarona Baccaly se město v nejbližších 25 letech dočká eskalátoru. S jeho zavedením se počítá pří plánované rekonstrukci Prioru.

[editovat] Občanská vybavenost

Obchodní a administrativní centrum města se rozprostírá kolem zastávky MHD Pošta. V centru sídlí policajti, berňák,Prior, Hypernova (Hyperhovna), obchodní akademie a gympel. Od roku 2007 je součástí městského centra trafika U Brunka. Město má dva kryté bazény, koupaliště, kulturák, kino zimní a letní, stadion zimní a letní, veřejné osvětlení ranní a odpolední.

[editovat] okres Orlová venkov

Předměstí Orlové jsou velmi rozsáhlá, mezi nejvýznamější vesnice v okolí patří Kurviná, Píčvold, Raichvold, Bohumíň, Jastrzembie Zdroj, Krakow a Dakar. Sama Orlová je předměstím Českého Pěšína, který je předměstím Vendryně, jež se staly předměstím Orlové.

Město veliké, jehož sláva hvězd se dotýká

Bohemia:

Moravstán
a Slizko:

Cizina:

uncyclopedia