FANDOM

Pink Floyd je slavná britská stavební společnost, proslavená především stavbou zdí (cihlových, pódiových, psychologických atd.) Vynikala především ve stavění artrockových a psychadelických kulis pro rockové kapely pro jejich vystoupení, ale do nejširšího podvědomí se dostala díky své přítomnosti při bourání Berlínské zdi v letech 1989/1990. O firmě byl rovněž natočen film, který režíroval Alan Parker.

Pink floyd 1

Ukázka jedné z mnoha zajímavých prací ze 70. let

Historie Editovat

Gates of dawn

Barrettův poslední funkční projekt

Skupina byla založena čtveřicí architektů z Regent Street Polytechnic school on Cambridgeshire High School for Boys a to konkrétně Sydem Barrettem, Rogerem Watersem, Rickem Wrightem a Nickem Masonem v roce 1963. Společnost se postupně stávala stále slavnější díky svému progresivnímu a psychedelickému přístupu k práci (který byl tehdá v módě). Ovlivnili mnoho generací umělců a i dnes se spousta podobných skupin hrdě hlásí právě k odkazu Pink Floyd. Název vymyslel sám Syd Barett. Původně se skupina jmenovala 'The Pink Floyd sand', podle jednoho z dodavatelů písku, Floyda Andersona, který byl homosexuál.

Stále větší pracovní nasazení a dynamický růst firmy vyvolával deprese u Syda Barretta. Zaháněl je velkými dávkami LSD (které bylo tehdá v módě). Postupem času ztrácel sebekontrolu, jeho projekty padaly k zemi ještě před kolaudací, někdy zíral celé dny do jednoho místa a nakonec se dočista zbláznil. Valná hromada jej poté odvolala a přinutila jej žíti klidným životem v blázinci v Cambridgi až do roku 2006, kdy 7. července zemřel. Jeho poslední projekt dodnes stojí a jmenuje se Gates of Dawn. Po Barrettově odchodu se na jeho pozici dostal jeho velice schopný kamarád, David Gilmour, který svou funkci drží dodnes.

Pink Floyd: The Wall Editovat

Barrettova architektura

Barrettova architektura

O slavných projektech Pink Floyd spojených jednoduchým příběhem natočil v roce 1981 režisér Alan Parker film nazvaný prostě Pink Floyd: The Wall. Ten je pro potěchu oka diváka ozvláštněn prapodivnými až nesmyslnými kresbami Geralda Scarta (které byly tehdá v módě) a mají podtrhnout uměleckou symboliku společnosti. Film končí poněkud nešťastně - stržením zdi. Nick Mason s tímto zakončením nesouhlasil, prohlašoval že 'Naše zdi přece nikdy nepadají, pokud je nenavrhoval Barrett, je to negativní reklama'. Následně byl odvolán ze své funkce a přijat zpět byl až po prohlášení '...ale když o tom natočíte pětadevadesátiminutový film, tak to beru....'

80. léta Editovat

Bourani zdi

Fotka stavební společnosti Pink Floyd a její slavné „kladivo“ při demolici Berlínské zdi

V průběhu osmdesátých let pak vrcholily spory mezi jednotlivými členy, které nakonec skončily u soudu. Jednalo se hlavně o Rogera Waterse, který chtěl mít ve společnosti největší vliv a postupně si přivlastňoval i to co nevymyslel. Ostatním se to pochopitelně nelíbilo a tak musel rozhodnout soud, kdo má ve společnosti největší práva. Ten nakonec rozhodl ve Watersův neprospěch. Waters v prosinci 1985 oznámil, že opouští skupinu Pink Floyd, kterou označil za „kreativně vyčerpanou“, a předpokládal, že bez něj, jakožto 'hlavního' architekta, skupina zanikne. V roce 1986 však Gilmour a Mason začali pracovat na novém projektu a firmu opět naplno rozjeli. Watersovi však zůstala práva na veselého, růžového čuníka, kterého kdysi dávno navrhl Barrett v jednom ze svých stavů, coby novou, reprezentativní sochu před britský parlament (z dosud neznámích důvodů návrh neprošel a tak jej Waters začal využívat jako svého maskota při sólových projektech)..

Současnost Editovat

15. září 2008 zemřel na rakovinu Richard Wright ve věku 65 let. Po jeho smrti se skupina, čítající pouze Gilmoura a Masona, znovu sešla a společně zapracovala na návrhu jeho hrobu. Po tomto projektu začala firma krachovat. David s Nickem se pokusili o obnovení někdejší popularity výstavbou nejdelší kanalizace v historii. To byl ovšem poslední projekt, který tato společnost dokončila. V roce 2015 se rozhodli definitivně ukončit své působení a oba zbývající členové se vydali na sólovou dráhu, přičemž z Davida se stal zámečník a Nick, který zůstává být loajální svému řemeslu, se znovu spojil s Watersem a opět společně vystavěli zeď.