Prachovice

Z Necyklopedie

Prachovice
Prachovice
základní data
status: obec
kraj: Hradubický
okres: není známo
historická země: Česko
katastrální výměra: neustálená, závisí na postupu těžby, v současnosti 5,33 km²
obyvatel: 1496
zeměpisná šířka: 49° 53’ 40’’
zeměpisná délka: 15° 37’ 33’’
nadmořská výška: 456 m
PSČ: 666 66
adresa úřadu: Rómská 50
starosta: Jiří Kajínek st.

Prachovice (německy Geldstadt), po cigánsky Loveforos je starobylá obec v hradubickém kraji. Nachází se stranou hlavních dopravních tepen, v nitru Železných hor.

[editovat] Historie

První písemné zmínky o existenci vesnice jsou spojovány s rokem 1398. Je ale více než pravděpodobné, že obec vznikla již dříve, asi kolem roku 1250 a její historie je úzce spjata se stavbou blízkého hradu Lichnice. Z obydlí skalníků lámajících kámen na stavbu hradu vznikla osada Prachovice.

Na rozvoji obce se podílí geologické ložisko velice kvalitního silurskodevonského vápence a život obyvatel byl a je, stále spjat se zdejším lomem, cementárnou a vápenkou.

CementTruck.jpg

Beton z Prachovic je odvážen neznámo kam. Že by až do Ameriky?

[editovat] Řemeslo

V umění zpracovávat vápenec, cement a z něho vytvářený beton se Prachovičtí zdokonalují po celá staletí. Z pokolení na pokolení byly předávány zkušenosti získané při stavbě hradu Lichnice. V obci je proto možné spatřit ojedinělý soubor pečlivě udržovaných paneláčků z 15.–18. století, které jsou pýchou zdejších starých cementářských rodů. Jedním z nich je rod doplňte si sami, z něhož během staletí vzešla celá řada proslulých cementářů a betonářů.

Nově je prachovický vápenec vyvážen na Slovensko jako součást pro výrobu slovenského piva.

CD-ROM.jpg

Původní obyvatelé Prachovic

[editovat] Pozoruhodnosti

O to památnější je i zdejší cementárna, založená roku 1595, do dnešní podoby rozšířená před 200 lety (na obrázku vpravo). Roku 1995 byla zařazena do seznamu památek světového kulturního dědictví UNESCO. Se zdejší cementárnou je spojena pověst o bílé paní – za úplňku se zde zjevuje urozená paní, paní Alžběta z Lichnice, která zahynula roku 1446, když na ni spadl pytel cementu. Jiná zdejší zbloudilá duše patří čeledínovi, který v roce 1508 spadnul do čerstvého cementu a jeho ostatky jsou zabetonovány neznámo kde.

Mnozí zdejší rodáci však své schopnosti uplatnili i v jiných oborech, než zpracování vápna a cementu. Obec může být právem hrda na svého nejslavnějšího rodáka, kterým je Jiří Kajínek.

Město veliké, jehož sláva hvězd se dotýká

Bohemia:

Moravstán
a Slizko:

Cizina:

uncyclopedia