Pravčela turecká

Z Necyklopedie

Pravčela turecká
Pravčela turecká dělnice.jpg
Dělnice pravčely turecké

Vědecká klasifikace
Říše: živočichové
Kmen: členovci
Třída: hmyz
Řád: blankokřídlí
Čeleď: mutantovití
Rod: včely vrahovité
Druh: pravčela turecká

Pravčela turecká je druh včely dlouhé od 12 cm do 20 cm s rozpětím křídel okolo 23 cm. Žila na území dnešního Turecka a Blízkého východu v období před 40 milióny lety. Neměla žádné přirozené nepřátele, takže se stala dominantním druhem stejně jako o 25 miliónů let dřive se vyskytující dinosauři. Na územích, které obývala, postupně vytlačila většinu velkých živočichů. Narozdíl od dnešních včel byla všežravá, med jedla jen v období nedostatku potravy. Tento med poté zkameněl, až se z něj postupem stalo to, co nazýváme tureckým medem. Jedno včelstvo mohlo tvořit až 10 miliard včel. Byla vyhubena při mohutném sopečném výbuchu a následné vulkanické činosti.

[editovat] Včelstvo

[editovat] Taťka

Je jediným samcem v celém úlu, takže toho má dost na práci. Od dělnic se liší jednak na první pohled větší velikostí až 50 cm a také tím, že tak moc nebzučí. V případě konfliktu s vetřelcem vede celé včelstvo do útoku. Včelí taťka se dožívá až 120 let narozdíl od klasických dělnic, které se doživají věku okolo 60 let.

[editovat] Dělnice dravá

Tvořila asi 35 % obyvatel úlu. Má za úkol obstarávat masitou potravu pro úl. K lovu používá dlouhé špičaté žihadlo s háčky, na které nabodává své oběti. Loví většinou ve skupinách o 40 až 70 členech. Většinou lovily tehdejší předchůdce bizonů a jelenů. K lovu používaly svůj jed, který je asi třikrát účinnější než u dnešních včel.

[editovat] Dělnice medonosná

Tvořila asi 40 % obyvatel úlu. Starala se pouze o sbírání pylu a výrobu medu. Je o něco menší než dělnice dravá, zhruba 12 cm a není vybavena žihadlem, ale zato má sběrné košíčky ke sbírání pylu. Mimo pyl sbírala i tehdejší mandle a oříšky. Všechen pyl byl dělnicemi shromažďován na jedno jediné místo uprostřed úlu, kde se pomocí enzymů z včelích slinných žláz pyl změnil na med.

[editovat] Dělnice vojenská

Tvoří zbylých 25 % včelstva. Má za úkol ochranu úlu. Je velká 20 cm, někdy i 30 cm. Je vybavena žihadlem, ve kterém je jed. K usmrcení člověka stačí pouhá tři žihadla. Jed sám o sobě nezpůsobí smrt, způsobí halucinace, které přimějí oběť k sebevraždě. Dělnice vojenské jsou vedeny do útoku včelím taťkou a jsou schopny utvořit různé formace. Mezi základní patří křídlo, obrácené křídlo a had.

[editovat] Znovuzrození

Když roku 1974 byl na území Turecka nalezen kus jantaru s pravčelou tureckou, nikdo tomu nevěnoval příliš pozornosti. Vyskytlo se jen pár článků ve vědeckých časopisech, zatímco vědecké kruhy nadšeně diskutovaly o novém objevu. Tento objev byl senzací především proto, že pravčela byla skvěle zachována a bylo z ní možno získat vzorky DNA. Pravčela byla vystavena v tureckém muzeu biologie, odkud byla roku 1991 ukradena příslušníky Al-Kájdy. Al-Kájda se rozhodla pravčelu tureckou z původního vzorku naklonovat a využít jako biologickou zbraň, což se také roku 1993 podařilo.

8. června 1994 byla pravčela poprvé nasazena k atentátu na amerického velvyslance a jeho kaplana. USA na tuto hrozbu odpověděly vytvořením mutanta včelojedoprasete. Na vývoji včelojedoprasete se mimo jiných vědců podílela i významná australská bioložka Susan Caco, která tomuto projektu zasvětila svůj život.

uncyclopedia