Radovan Lukavský

Z Necyklopedie

Radovan.jpg
Radowan Lukawský
Biografické informace
Pohlaví

muž

Barva očí podle představení
Narození

26. října 1765

Úmrtí

údajně 10. 3. 2008 ve věku 243 let

Rodina

otec Václav Lukawský
matka Walerie Zelenkowá

Děti

26

Národnost

česká

Tituly

profesor

Přezdívka

Lucerna

Povolání

herec

Zajímavosti
1

v dlouhověkosti jej překoná pouze
Helenka Vondráčková a
Chuck Norris

Radovan Lukavský (dříve také Radowan Lukawský, 26. října 1765 –) je český herec, divadelní nestor, publicista (časopis Kwěty české) a postrach diváků všech generací.

[editovat] Dětství

Radovan Lukavský se narodil v Dobrušce otci Václavu Lukawskému a matce Walerii Zelenkowé. Jeho nejútlejší věk je spojen s koloniálem jeho otce a bezpečím máminy sukně. Nicméně v důsledku Třicetileté války rodinu vyhledala vzdálená matčina sestřenice, Zuzana Rybowá, hledající střechu nad hlavou. Během svého tříletého pobytu v rodině Lukawských si velmi oblíbila malého Radowana a ovlivnila jeho umělecké cítění.

[editovat] Útěk s kočovným divadlem

Od nejútlejšího věku se projevovaly Radowanovy velikášské sklony a snaha vynikat nad svými vrstevníky. Již po dvou letech jednotřídky mladý Radowan Lukawský usoudil, ze žádný ze spolužáků, ba ani pan řídící kantor mu není hoden, a proto z Dobrušky odchází s kočovnou hereckou společností Biják.

[editovat] Bouda

Biják několik let kočoval po východních a středních Čechách, než dorazil do Prahy. Zde se mladý Radowan rozhodl tuto společnost opustit a začít hrát v divadle Bouda pod pseudonymem Václav Thám. V Boudě se snažil usurpovat pro sebe všechny hlavní role. Situace trvala až do okamžiku položení základního kamene nového Národního divadla (1867). Radowan tušil vynikající příležitost zde působit, tak po dobu čtrnácti let zdarma pomáhal na stavbě Zlaté kapličky.

[editovat] Zkáza Národního divadla

Požár a zničení první budovy Národního divadla na Radowana Lukawského silně zapůsobily. Zřejmě o to intenzivněji, neboť divadlo vzplálo právě působením Radowanova hereckého zápalu.

[editovat] Radowan a nové Národní divadlo

Skutečné pozadí udolostí okolo požáru Zlaté kapličky nebyly známy ani veřejnosti, ani ředitelství divadla, proto ihned po otevření nové budovy (1883) vstupuje Radowan do stálého angažmá, které nepřetržitě trvá až dodnes.

[editovat] Lucerna

Radowan Lukawský ztvárnil na jevišti Národního divadla stovky rolí, nicméně pouze jedna mu skutečně přirostla k srdci. A tou je právě Jiráskova Lucerna, kterou Radovan odehrál celkem 1054 krát (k 1. říjnu 2007). Vzhledem k vysokému počtu repríz — i derniér a obnovených premiér — je Radowan Lukawský jediný herec na světě (potvrzeno redakcí Guinessovy knihy rekordů a kuriosit), který je schopen zahrát jakoukoliv z rolí v tomto celovečerním národně-obrozeneckém thrilleru.

[editovat] Současnost

Po vzniku nezávislé republiky (1918) přijal Radowan Lukawský počeštěnou formu svého jména za svou a nyní používá výhradně jen Radovan Lukavský.

Radovan Lukavský může být v současné době spatřen ve společnosti ostatních nevrlých pražských důchodců, a to zejména v prostředcích pražské městské hromadné dopravy v dopoledních hodinách. Radovan Lukavský je také znám svými spanilými nočními jízdami tramvají (zejména linkou číslo 9). Několik vozů této linky již také zdemoloval svým čaganem, když si cestou domů nacvičoval svůj nový výstup v Lucerně.

U příležitosti umělcových 241. narozenin se v Kavárně Slavia konala slavnostní tryzna, při níž byly běžné ceny nápojů a pokrmů zvýšeny o 300 %. Výtěžek akce byl věnován Společnosti pro rozvoj znalosti latinského jazyka v Čechách — Disco Latino, jímž je Radovan Lukavský čestným předsedou.

uncyclopedia