Trinitroigelit

Z Necyklopedie

Homemade bomb bag00:14

Homemade bomb bag

Výbuch trinitroigelitové nálože

Trinitroigelit je speciální obalový materiál využívaný především v maloobchodě. Od ostatních běžně užívaných polymerů se liší tím, že při kontaktu s lidským potem exploduje. Díky této vlastosti je využíván především jako NVS proti zlodějům, ale také například v těžebním či kanadskožertovném průmyslu.

[editovat] Chemické složení a výroba

Trinitroigelit je plastiková trhavina. Její strukturní vzorec je C3H5(NO2)3. Vyrábí se postupnou nitrací propylenu kyselinou dusičnou (HNO3) za stálého ochlazování a modliteb obsluhujícího personálu. Výsledkem je vznik polymeru, na pohled neroznatelného od polypropylenu. Ten je sám o sobě třaskavý, jeho unikátní vlastnosti mu však dodá až následná sekundární nitrace za přítomnosti katalyzátorů, jejíž průběh a postup je součástí výrobního tajemství.

[editovat] Historie

Jako první přišel s myšlenkou trinitroigelitu (sám ho ovšem označoval jako trinitroubrousek) již Alfréd Nobel. Z fragmentů jeho poznámek vyplývá, že v době, kdy se zabýval vynalézáním dynamitu se setkal s nečekanými technickými problémy. Nobel je ve svých poznámkách nejasný, často se zde objevuje slovní spojení "HORA SABOTAGE" (pro slušnou encyklopedii nepřeložitelné...), Nobel je podrážděný, práce mu stojí. Následují první vzorce, úvahy o brizanci, ne nepodobné dnešní podobě nitroigelitu. Náhle se Nobel vrací k práci na dynamitu, již plně soustředěný a vyrovnaný - a tento následně také úspěšně zhotovuje.

Pravý původ tajemných poznámek se podařilo odhalit po dlouholetém výzkumu až VTN. Nobelovi ve skutečnosti po dobu několika měsíců jeho spolupracovník Horace Glögg (přezdívaný "HORA") pravidelně kradl svačinu. Nobel následně zůstával hlady, což u něj po několika týdnech začalo vést až k žaluděčním vředům, nespavosti, depresím a pocitu chronického hladu. Nobel se nakonec rozhodl, že svačinového fantoma odhalí a pomstí se mu. Vymyslel tedy sofistikovanou a extrémně nestabilní trhavinu, která byla k nerozeznání od obalu, ve kterém si Nobel nosil jídlo. Trhavina měla jednu speciální vlastnost - a to sice že explodovala při kontaktu s lidským potem. Zda nakonec nástraha fungovala, není jisté. Nobel si každopádně hledá nového jediného pomocníka, o Glöggovi ani trinitroigelitu se již nezmiňuje.

Trinitroigelitem se poté začal zabývat až v 80. letech 20. století prof. ing. Manfred Julius Streicher, v té době hlavní chemik společnosti IG Farben. Streicher v té době pracoval na studii pro WHO o možnostech regulace populační exploze v zemích třetího světa a v této souvislosti jej napadlo, že trinitroigelit by při drobných úpravách mohl být vhodným, levným a efektivním materiálem pro výrobu prezervativů. Testování nulté série se setkalo s výbornými výsledky; prezervativy měly účinnost 200%. Bohužel, celý nápad narazil na kategorický protest Katoické církve a nakonec šel kvůli finančním a politickým problémům IG Farben do kytek.

[editovat] Současnost

Od roku 2000 pak vyrábí trinitroigelit pardubická Explosia, která se vrátila k původní Nobelově idei a vyrábí trinitroigelit ve formě igelitových sáčků, nápojových obalů či hraček; její výrobky mají působit především jako preventivní nástraha proti případným zlodějům. Ve velkém se tak jeho odběrateli stávají především nákupní centra a obchody, ale také čerpací stanice, azylová centra pro sociálně potřebné, školy či nemocnice.

[editovat] Kontroverze

Explosia již několikrát čelila kritice za to, že její výrobky v reálu zabijí mnohem více náhodných uživatelů a zákazníků, než zlodějů a bezdomovců. Podnikový mluvčí N.Tvrdlý na tuto výtku několikrát odpověděl: " Pám Bů si je už přebere," čímž kritiky vždy spolehlivě odzbrojil.

Google uncyc.jpg Trinitroigelit na googleTohle je nejlepší článek na téma „Trinitroigelit“ na celým internetu.
uncyclopedia