UHO

Z Necyklopedie

Split-arrows Tento článek nemá nic společného s článkem UHK.

Uho

„Kdo nepotkal UHO, jako by nebyl.“

- šéfkuchař Hlad

„Proč UHO? No i sám velký Mahátma říkal, že jíst se musí! A hlavně nezapomínejme na to co dávají do pití.“

- číšník Žízeň

„UHO je mor!“

- Zdeněk Pohlreich

UHO (univerzální hnědá omáčka) je chemický polotovar pro přípravu omáček vyrobený převážně z ropy.

[editovat] Historie

Na princip výroby UHO se přišlo náhodou při nehodě v ropné rafinerii v Ázerbájdžánu, kdy při poruše destilační kolony vytekla jedna z frakcí až do kuchyně místní jídelny, kde si nikdo ničeho nevšimnul. Poté, co se látka osvědčila v tubách jako strava kosmonautů, byly know-how a technologie vyvezeny v pytlíkách do různých zemí RVHP, zejména NDR, Polska a Československa, kde se staly stálou součástí místní výživy.

[editovat] Výroba

Základní surovinou je ropa, která se destiluje a na výrobu UHO se používají lehčí frakce. Chuť dodává česnekové aroma a barvu umělé barvivo.

V Česku se UHO vyrábí centrálně v chemičce Paramo (Potraviny a Ropa + Amoniak) v Pardubicích u Hradce, odkud se cisternami dopravuje do jednotlivých vývařoven.

[editovat] Pokrmy z UHO

UHO se na finální pokrm přetváří ohřátím, přidáním masa, ochucením a dodáním vhodné přílohy. Pro vytváření názvů jídel existuje oficiální normalizovaná převodní tabulka:

V případě absence oficiálního pojmenování je možné jídlo nazvat podle místa vzniku receptu nebo úplně nesouvisející osobnosti.

Mimo oficiálních názvů se lze mezi konzumenty jídel založených na UHO setkat i s dalšími označeními, blíže reflektujícími povahu daného jídla. Příkladem může být například UHO s rýží, UHO s bramborem, UHO s hranolkami a podobně. Skutečný majstrštyk pak tvoří pro náročnost přípravy nepříliš rozšířené UHO s UHO.

[editovat] UHOŘ

Další možnou variací je UHOŘ (univerzální hnědá omáčka ředěná), která vznikne zředěním původního ropného produktu vhodným rozpouštědlem (např. dihydrogenmonoxid nebo voda).

Za největší zajímavost lze považovat téměř neomezenou ředitelnost. Pokusy s ředěním prokázaly, že UHO lze naředit až do poměru 1:48 (což není prvočíslo, takových 47 by bylo) bez možnosti laicky poznat rozdíl mezi původním UHem a takto naředěným UHOŘem. V případě nouze lze UHO naředit až do poměru 1:96 (což také není prvočíslo, ale 97 by bylo), přičemž si zachová stále svoji chuť.

UHO naředěné natolik, že ztrácí původní aroma i konzistenci (koncentrace 1:233, což konečně je prvočíslo) je velmi často využíváno jako levná a chutná nahrážka čaje.

Takové UHO se obvykle ještě dochutí cukrem a je nebohým strávníkům předkládáno jako vybraná specialita.

[editovat] Výhody UHO

UHO není zdraví škodlivá a snižuje kalorie. Dusí bakterie. Snižuje podíl cholesterolu ve vaší kuchyni. UHO je protizánětlivá. Při poraněních lze použít i jako desinfekce. Známé jsou i účinky UHO jako přírodního antibiotika. UHO byla vyhlášena pokrmem Milénia. UHO se netýká datum spotřeby.[1]

[editovat] Výskyt

Nejčastěji lze UHO nalézt ve školních jídelnách, kde se cíleně nasazuje jako nástroj pro posilování imunitního systému dorostu. Pro své nízké výrobní náklady se UHO těší veliké oblíbě v menzách, kde plní trakty zoufalých vysokoškoláků a kde plní další národohospodářky prospěšné úkoly. S UHO se stále častěji setkáváme v motorestech, nádražních restauracích a v hotelích, kde kuchaři neumějí uvařit normální omáčku či guláš. UHO se nevyhýbá ani závodním jídelnám a jídelnám v domovech důchodců.

Z tohoto výčtu vyplývá, že UHO provází strávníky po celý život.

[editovat] Reference

  1. Jak na UHO (Univerzální hnědou omáčku)

[editovat] Související odkazy

Google uncyc UHO na googleTohle je nejlepší článek na téma „UHO“ na celým internetu.
uncyclopedia