Uherské Hradiště

Z Necyklopedie

Slovácká búda Uherské Hradiště

Slovácká búda, sídlo městského zastupitelstva

Noty

...kde řeka Morava, chladným tokem spěje,
tam kde lid líbezné, krásné písně pěje
tam děvy krásné jsou, něžné jak květiny,
tam domov můj je jediný...

Uherské Hradiště je podle několika lidí nejkrásnější moravské město. Leží na řece Moravě. Spolu s Prostějovem je to největší konkurence tzv. Velké trojky, co se týče mocenského vlivu měst na Moravě. Uherské Hradiště je největší moravskou aglomerací (do čehož pochopitelně nepočítáme Kopřivnici). V celém poměštěném území žije asi 800.000 obyvatel. Městské části Gottwaldov, Kroměmříž, nebo dnes již Uherský Brod nejsou zrovna malými městečky. Uherské Hradiště jako pravděpodobně nejvýznamnější centrum středověkého moravského státu se snaží dobýt zpět ztracenou pozici číslo jedna mezi moravskými městy.

[editovat] Historie

Uherské Hradiště bylo do roku 1300 mnohem významnějším centrem než Praha. Poté ale bohaté královské město začalo stagnovat a nejvýznamnějším středoevropským městem se stala Praha (později obě města trumfly ještě Vídeň a Prešpurk). Roku 1759 připojilo Uherské Hradiště Kopřany okupovaný Štramberk (zde Kopřané uřezávali zajatcům uši, odtud známé Štramberské uši), který se stal významným centrem protikopřanského odboje a uherskohradišťskou enklávou. V roce 1959 si Štramberk odsouhlasil nezávislost, ale o rok později opět padl do kopřanského jha. Roku 1802 byla v Uherském Hradišti založena Slovácká univerzita, proti které je Karlova univerzita naprostá blbšulka. Na ní přednáší slavný uherskohradišťský rodák prof. Géza Bábovka. Roku 1960 se Uherské Hradiště stalo hlavním městem Moravského Slovácka (jiný název pro někdejší střed velkomoravské říše). Velice ambiciózní radnice chce ale víc. Nechce nic menšího, než se stát centrem celé Moravy.

[editovat] Lidé, folklór a sport

V Uherském Hradišti sídlí největší počet folklórních souborů na světě. Věhlasu tanečních a pěveckých souborů se svou slávou vyrovná snad jen místní fotbalový klub 1.FC Slovácko, mnohonásobný vítěz Ligy mistrů. Lidé jsou v Uherském Hradišti milí a laskaví, inu typičtí Moravané. Místní ženy o sebe velice pečují a patří tak mezi nejšikovnější na světě. Muži jsou velice šťastní, když se jim podaří ulovit děvčicu z Hradišťa. Neznámějším rodákem z Uherského Hradiště je chodec Ladislav Štefka, který nedávno zemřel.Obecně panuje přesvědčení, že v Uherském Hradišti žijí nejmenší hovada z Moravstánu, tedy spíše hovádka.

[editovat] 1.FC Slovácko

Mecenáš Valenta (vlastnící výherní automaty po celé Evropě), místní fotbalový klub pomocí propracovaného systému úplatků dostal na výsluní. Je to jeden z nejlepších klubů na světě. I tento velkoklub si prošel svými útrapami, když ho před pár lety málem přivedl do konkurzu a k bankrotu právník z Cajlzlgradu Jan Řezník. Tento fotbalový řezník Krkovička však naštěstí od uherskohradišťského klubu odešel a když odcházel, tak složil onu známou píseň "Když sem šél z Hradišťa". Od té doby je Slovácko opět neporazitelné.

[editovat] Zajímavosti

Okolo Hradista

Okolo Hradišťa voděnka teče

Největší zajímavostí je, že „Okolo Hradišťa voděnka teče“. Uherskohradišťští občané jsou ale na časté povodně velice dobře připraveni a moderní protizáplavové bariéry-pytle s pískem 3. generace je před záplavami uchrání. Pro Uherské Hradiště jsou rovněž typické děvčice, které se potulují po okolí města a rozdávají chlapcům kyselá jablúčka, po kterých vás může bolet hlava nebo v horším případě můžete dostat infarkt myokardu. Tyto děvčice jsou dnes velice vzácným jevem. Přesto ale doporučujeme jablka nebrat!!

[editovat] Co na to Henryk Lahola

Když jsem jednou jel do Uherského Hradiště autobusem, řidičovi hrálo jakési rádio. Písnička byla strašidelná, že až člověku hrůzou tuhla krev v žilách. Jakýsi chlap tam zpíval: “S cizí ženou v cizím pokoji…”. Hrůza! Strašné!! A navíc komusi jsem o tom vyprávěl, on ale v hloupé naivitě řekl: “No a co vždyť o nic by nešlo. Přece kdyby byl třeba leden a venku třeba mínus dvacet to bys raději zmrzl někde na ulici? A že v tom pokoji je ještě jakási žena - co mně je po ní? Může mi být ukradená…” Ano, přesně tohle se satan snaží naivním lidem vsugerovat! A bohužel většina lidí je tak naivní, slepá či na hlavu padlá, že zde žádné nebezpečí netuší!! Zůstat “s cizí ženou v cizím pokoji” je největší hloupost, protože by to stoprocentně neskončilo jinak, než manželstvím! Představa, že je leden a venku mínus dvacet je extrémní a málo pravděpodobná. Ale i kdyby takováto extrémní situace nastala, je menší zlo riskovat zápal plic, popřípadě i smrt umrznutím, avšak zachovat si čistou panickou duši v milosti posvěcující a tak život věčný, než zachránit si pár směšných desítek let života v hříchu “manželství” (respektive spíše ale sexuálního společenství s hříšnicí!!) a zříci se tak - touto zradou Ježíše Krista a slibu jemu učiněnému.

Manhattan

Bohemia:

13370m3Ř1CeBělá pod BezdězemBezprávíBenešovBezvěrovBílá HlínaBošilecBozkovBnL-StBBraškov-ValdekCítovČambuzyČernošiceČeské BudějoviceDěčínDobřejoviceDobruškaDolní BrusniceDolní VlkýšDomašínDomažliceDrahňoviceHolubiceHorní PoustevnaHoršovský TýnHostiviceHoštice u VolyněHradubiceHrochův TýnecHumpolecChánovChebChomutovChrudimJablonecJílové u PrahyJindřichův HradecKameniceKameňákovKarlovy VaryKebliceKladnoKlatovyKlášterec nad OhříKocourkovKošticeKralupy nad VltavouKynšperk nad OhříLančkrounLiberecLitoměřiceMariánské LázněMechovMělníkMilevskoMladá BoleslavMostMšenoNečínNěmecký BrodNová PákaNové Město nad MetujíOpočnoOvčáryPakov nad JizerouPardubicePičínPilníkovPísekPitkovicePlzeňPráglPrahaPrachovicePrůhonicePředčaryPsojedyRokychcanyRudolticeŘíčanySezemiceSemelySkutečStaré Město pod ZemlšutremSlanýStrakoniceŠtětíTáborTepliceTýn nad VltavouVarnsdorfVelké ZadkoviceVlašimVolyněVysoká PecÚstí nad LabemVerneřiceVlkánčiceZáchodskoZbecznikZbiroh

Moravstán
a Slizko:

AdamovBiskupiceBoskoviceBlanskoBrnoBruntálBrušperkBřezíBučoviceČunkovoDačiceDešnáDomašínGottwaldovHošťálkovyHulínChladnáChorniceIvančiceJavorníkJihlavaKarvináKladkyKnínice u BoskovicKopřivniceKruhový JičínKuřimKyjovLipník nad BečvouMalá VrbkaMistřoviceMoravská TřebováMoravské BudějoviceNapajedlaOlomoucOrlováOstrá nad PšenkavouOstravaProstějovPředčaryPustá PolomŘiťoviceSai-Ta-ViSmiloviceStudénkySvětlá u BoskovicШалинградŠumperkŠumperk - Peklo na zemiTelefončUherské HradištěUherský BrodVlčnovVyškovZnojmoŽdániceŽďár nad SázavouŽopyŽulová

Cizina:

AdamstownAktronovicaBerlínBratislavaBrixenBruselBudapešťDomašínDlážďanyFekete-VodérádFolkušováFuckingGothamHamburkHulánbátarIstanbulKekésvárostárojvarány…Krung Thep Maha...LALlanfairpwllgwyngyllgo...MachačkalaMachu PicchuMoskvaNeapolNový Jeruzalém…NevyslovitelnojeNew YorkPařížPrdelPrdelskSchengenSviňobrodUžhorodVídeňVyšná Diera pod Sráčom

uncyclopedia