Václav Knop

Z Necyklopedie

Václav Knop.jpg

Václav Knop si čekání na vlak v rodném Turnově krátí posloucháním vlastního hlasu v rozhlase

Václav Knop je fenomenální herec, dabingový režisér a hlavně nejoblíbenější[1] hlas, který v přibližně padesáti železničních stanicích informuje cestující o vlakových spojích prostřednictvím systému HIS (Hlasový ilegální systém), který na česká nádraží v průběhu devadesátých let zavlekla firma Mikrovox.

HisMastersVoiceSign.jpg

Systém HIS

[editovat] Historie Knopova působení na nádražích

Všechno to začalo v roce 1992. Ve stanici Praha-Holešovice byl zaveden systém HIS, ještě bez Knopa. Hlásil pouze mongolsky a vietnamsky. O rok později někoho napadlo, že vlak v našich končinách možná používají i čeští cestující.

V Holešovicích se tedy roku 1993 vůbec poprvé z nádražního rozhlasu ozval hlas Václava Knopa, s dnes již téměř klasickou a legandární ( českými šotouši oblíbenou i nesnášenou) frází: „PROSÍM, POZOR!“ a to v českém jazyce. Papaláši na pražském hlaváku na sebe nenechali dlouho čekat s reakcí: „V Holešovicích je rozumět staničnímu hlášení! Ten pán musí k nám!“.

Šéfové Prahy hl.n. zatarasili holešovické nádraží vozovou hradbou šukafonů, aby se z nádraží nepohnulo ani kolo a aby ten „pán z rozhlasu“ pošel hladem, nebo aby dobrovolně přešel hlásit na hlavní nádraží. Na(ne)štěstí papaláši nevěděli, že pro opuštění nádraží lze krom vlaku použít též metro, vlastní nohy a jiné formy dopravy. A už vůbec netušili, že zatímco se z rozhlasu ozývalo jedno Knopovo hlášení o odřeknutých vlacích za druhým, samotný Knop vesele dabuje ve studiu.

Po několikadenním vyjednávání zástupci Mikrovoxu přiznali, že k hlášení využívají nahraných zvukových sekvencí, které počítač skládá za sebou. A tak se HIS rozšířil do další stanice – Praha hl.n. To se pro změnu nelíbilo nádražákům z Moravistánu a Václav Knop se fiktivně zabydlel i v počítači v Šalingradu hl.n..

Během let se systém rozšířil do desítek stanic, bylo namluveno v každé (české, anglické, německé) jazykové verzi hlášení okolo 10 000 frází. Některé byly přímo určeny[2] pro Vědecký tým Necyklopedie, který si je u Mikrovoxu objednal za účelem zvýšení neblahé pověsti kultury cestování s ČD (všechny dodané básničky, popěvky a občasné zanadávání), upoutání pozornosti cestujícího (několik více či méně legračních verzí jednotlivých frází, nahrávky typu „Ehm, ehm“, ...) a pro studii možné manipulace s cestujícím. Zajímavostí je, že po panu Knopovi byla pojmenována i známá live distribuce Linuxu KNOPPIX, na které později Mikrovox znovupostavil svůj systém.

Dle vyprávění samotného Mistra Knopa (které si můžete poslechnout pod odkazem níže), jak ho někteří skalní fanoušci přezdívají, se v jeho rodném Turnově krátce po zavedení HISu do dopravní kanceláře dostavil pán s tácem chlebíčků a slovy: „Prosim Vás, dejte to tomu pánovi, co hlásí, já jsem dneska poprvé v životě rozuměl!.

[editovat] Velká změna aneb kam už se Andula vetřela a Knopa bohužel navždy umlčela

Rok 1999 lze pro Václava Knopa na nádraží označit jako začátek konce. Do hry vstoupila firma CHAPS, která je sama nechvalně známá vyvinutím systému IDOS, jehož cílem je hledat cestujícím nejdelší a nejdražší dopravní spojení (třeba Praha–Brno přes Vladivostok), se systémem INISS a svojí Andulou. Tou Andulou, která během posledních let velice DRZE vystrkuje oblíbenějšího Knopa z hlásících počítačů.

I přes četné protesty nejen šotoušů se tak 16. června 2008 Václav Knop a jeho cizojazyčné kolegyně Blanka Trčanová a Věra Pockley ze své vlajkové lodi – Praha hl.n., po téměř 15 letech věrné služby – definitivně zřejmě navždy odmlčeli, zatím co Andula měla hned první den problémy a mátla cestující svými nesmysly. A to i přes to, že ani ne rok předtím byli šotouši na svolané tiskové konferenci v dopravní kanceláři Praha hl.n. ujištěni, že zde Knop se svým srozumitelným projevem zůstane a že jsou s ním velice spokojeni.

I když existuje i mnoho příznivců Anduly na hlaváku, nutno připomenout, že za Knopa bylo hlášení vždy rozumět! S příchodem Anduly došlo i k výměně reproduktorů na většině nástupišť, za levné asijské a to tak nevhodným způsobem, že zastaví-li u nástupiště vlak, není hlášení rozumět. Navíc se zdá, že se ve společnosti České dráhy po té, co byly označeny za černou díru, rozhodli šetřit a v části haly hlavního nádraží rozhlas vypnuli. Pro změnu Andula vesele hlásí bezdomovcům do parčíku před nádražím nově instalovanými reproduktory. Tedy bezdomovcům hlásila. Ti ji už však nemohli poslouchat a přestěhovali se na nedaleké Václavské náměstí. Naneštěstí pro Andulu. , Knop se nevzdává a nadále si udržuje přes 80 nádraží a zastávek: (mimo jiné: Děčín hl.n., Ústí n/L západ, Praha Vršovice, Ostrava hl.n. ad.). 13. dubna 2015 však ztratil velkou a strategickou baštu - Brno hl.n. Šotouši po tomto mezníku tvrdí, že nikoli pátek třináctého, ale pondělí třináctého přineslo velké neštěstí.

Jak si Knop vede můžete sledovat na neoficiální mapě.

[editovat] Externí odkazy

[editovat] Poznámky

  1. Václava Knopa doporučuje do hlásícího počítače v železničních stanicích dvacet z deseti šotoušů po konzumaci alkoholu při blbnutí na nádraží, ve střízlivém stavu jsou pak síly zhruba vyrovnané s konkurenční Andulou.
  2. Zlomek z matoucích hlášení si můžete poslechnout na webu Mikrovoxu [1].

Relief Havel.jpg
Václavové
Václav Nultý SvatýVáclav I. BendaVáclav II. KrakonošVašek III. HankaVenca IV. HavlůjVáclav V. ChilskýVašek VI. TelefončskýVáclav VII. z HospodyVenca XIV. Pes
Šotoušov hl.n.
Čekej, debile Dopravci a údržba

ArrivaČerná díraLEO ExpressRegioJetSračkoexpresSŽDCUNŽC

Pozor, sloup Infrastruktura

Brněnské hlavní nádražíBAMDvoupatrové nádražíLampárnaLehkokolejná dráhaNádraží Františka Josefa I.Nové brněnské nádraží
Pražský SemmeringNádraží Praha-HolyněNádraží SmíchovTěžkokolejná dráhaRak-Uh koridoryVršovické nádraží

Už se plazíme! "Přidělené" řady

380451452471680809810811830831844

Vítejte do světlých zítřků! Technologie

AndulaBezdrátový přenos energieNaklápění jednotkyDvoupatrové nádražíKritická rychlostLáhev na zalévání kolejí
NajbrtProtihlukové stěnyVáclav Knop

Tak dlouho čekali, až zkameněli.. Kuriozity

AsiaCityIveta BartošováCestující do Tel Avivu bez šátku na kufruHomeless RallyeJízdní řádKategorie vlakůKultura cestování
Standa LokotkaTeologický výklad jízdního řáduTerminál 3: Vzpoura strojů

uncyclopedia