Velkopopovický Kozel

Z Necyklopedie

Soubor:Milena velba zoja kosmodemjanskaja kojna 2.jpg

Velkopopovický kozel je druh piva, který se vaří ve Velkých Popovicích u Lojovic u Opaku Brna.

[editovat] Prehistorie

Podle legendy je zakladatelem pivovaru ruský pop Bolšoj (česky:Velký), který k Lojovicím připutoval v době, kdy v jeho zemi vládl panovník Kostěj Nesmrtelný. Pop se usadil v nedalekém lese, kam si přivedl mladého kozla, kterého se pokoušel rozdojit. Tekutina, která z něho vytékala, se však samotná pít nedala a proto do ní pop přidal několik kozích bobků a nechal nápoj zkvasit. Velkopopovické pivo bylo na světě!

[editovat] Historie

První písemná zmínka o Velkopopovickém Kozlu pochází z 11. století, když Velké Popovice vlastnil kníže Jaromrd z rodu Prsomyslovců. Do Velkých Popovic později zavítal císař Rudolf II., který po požití piva dostal syfilis. Před bitvou u Slavkova obsadil pivovar císař Napoleon. Jeho vojáci však dostali po požití piva průjem, a tak bitva musela být o dva dny odložena. Nejvýznamnější návštěvou byl však Franta Pepa Jednička, zvaný “starej Procházka.“ Toho doprovázel agent Hans-Dieter Helmut Brettschneider, který později pomohl založit komunistům STB. Za totáče do Velkých Popovic zavítali komunističtí papaláši Gejza Šlapka a Marie Kabrhelová, při jejichž návštěvě poprvé zahrála Velkopopovická Kozlovka.

[editovat] Novodobější historie

Pivo v rusku.jpg

Velkopopovické pivo v SSSR

Po privatizačním puči se stal pivovar akciovkou a začal vařit poměrně slušné pivo, do kterého se dokonce přidával i chmel. Po přechodu na normy EU je pivo částečně poživatelné, ovšem jen v menším množství. Proto se začalo vyvážet hlavně do Sovětského svazu. Velkopopovického kozla posléze koupila společnost Silmarillion která sídlí v Karlovarské Jihozápadní Africe a současně vlastní pivovary Gambrihnus, Radegast nebo Platan, jenž vaří typický eurobier.

[editovat] Černé pivo

Specialitou pivovaru je černé pivo, které vzniká přimícháním výtažku z tučňáka kamerunského. Sladkokyselá chuť je docílena přidáním láku z okurek.

[editovat] Kozel ve vesmíru

V roce 2012 vylétl Velkopopovický kozel raketoplánem Buran do vesmíru. Krátce pobyl na Mezinárodní vesmírné stanici, odkud se vrátil sovětským Sputnikem zpět na zemi. [1]

[editovat] Reklama

Bierklinik.jpg

Pivní klinika ve Velkých Popovicích

Kozel s pivem.png

Typický kozel roznášející pivo

V roce 1999 vznikla reklama, v níž vystupoval divnej vrchní. Ten však nebyl skutečný, ale jednalo se o upravenou nafukovací pannu s dálkovým ovládáním.

Ceska soda - Divnej vrchni00:29

Ceska soda - Divnej vrchni

[editovat] Zajímavosti

[editovat] Reference

  1. http://technet.idnes.cz/ceske-pivo-velkopopovicky-kozel-letelo-do-vesmiru-v-ruskem-balonu-1d3-/sw_internet.aspx?c=A120720_164152_sw_internet_kuz

[editovat] Související odkazy

1Alkohol.jpg    V rozcestníku CHLAST najdete novou motivaci k chlastání

AlkoholAlkoholismusBakchalářBarmanČeská alkoholicko revoluční stranaHospodaKocovinaLihové milicePípa na lahváčOpilecPivnéPrůtokový ohřívač pivaPraotec Na PlechTuzemskoVýčepní stoliceU PavoukaVodková pumpaVodkovod

AbsintAktronovicaAlpaBecherovkaKořalkaMetylalkoholOkenaRumSlivoviceVodkaWhiskeyWhiskyZelená
Nejhorší piva světaBraníkGambrihnusOstravarPilsner UrquellPlzeňský PrazmrdRadegastSlovenské pivoStarobrnoStaropramenVelkopopovický KozelElektronické pivo
Víno

uncyclopedia