Vlasy

Z Necyklopedie

Merge-arrows.png Tento článek se tematicky překrývá s článkem Vlasovec zubatý.

Split-arrows.png Tento článek nemá nic společného s článkem Zákon deseti bílých vlasů.

„Za své žití jsem se nesetkal jen se samými příjemnými věcmi, ale také jsem zažil blízká setkání toho druhu, kdy se má hlava prudce setkala s nic netušícím, nevinným železem, kamenem či dřevem. Pokud lebeční schránku chrání dlouhý, hustý, měkký, nárazy tlumící vlas, poškození mozku jsou mírnější. Húůúahééé, žblept.“

- Autor článku

[editovat] Úvod

Většina jedinců druhu homo sapiens na hlavě nosí vlasový porost. Jelikož věci obvykle nejsou tím, čím se zdají, platí to i pro vlasy. Vlasy jsou totiž druh parazitické traviny. Jde o myxotrofně-heterotrofní rostlinu, která tedy nevykonává fotosyntézu, vlasy se totiž živí krví a živinami, které odsávají z těla hostitele. Vlasy se šíří spórami podobnými retroviru AIDS, neboť napodobují DNA oběti a přenášejí se pohlavně. Napadají hlavně savce, a to už od období pozdní jury. Předpokládá se, že dávní savci byli infikováni zárodky vlasu téměř ihned po opuštění obojživelnictví a plazství.

[editovat] Přežití

Za miliony let se však mezi savci a vlasy vyvinul do určité míry symbiotický vztah. U divoce žijících zvířat byly pozorovány dvě varianty vlasu, což je pozoruhodné přizpůsobení. Přestože drsnými podmínkami v přírodě vlas degeneroval na takzvaný chlup, je tento schopen obměňovat se podle ročních období a také velmi podporuje mimikry. Vlas, případně tedy chlup, se tedy snaží podpořit přežití hostitele, a to nejen v mrazu, větru či dešti, ale i maskováním.

[editovat] Vznik člověka

Soska samana.jpg

Starobylá soška jihoamerického šamana. Zobrazen legendární šaman Haromanalebe, v překladu 'Vlasonoš'.

Lidský mozek je vždy dobře zásobován krví i kyslíkem, proto na hlavě logicky rostou vlasy nejdelší a nejhustší. Podle nejnovějších výzkumů však mohla koncentrace vlasu na hlavě paleolitických primitivů podpořit vývoj většího mozku, který by vyžadoval více výživné, okysličené krve, na které se vlas může lépe přiživovat. Tento eskalační zpětnovazebný vztah zřejmě stojí za vývojem inteligence člověka. Vlas zjevně stimuluje mozek tím více, čím je delší. Je známo, že mnozí šamani, vůdcové, válečníci, myslitelé a jiní velcí muži měli dlouhé vlasy, či spíše dlouhé vlasy měly ony muže. Proto je slovo "vlastnit" odvozeno od slova "vlas".

Zvláštní částí vlasu je vous. V dávných dobách nedostatku živin se vlas pokoušel pro přiživení zachytit zbytky hostitelovy potravy, proto se naučil nechat vyrůstat své kořínky v okolí ústního otvoru. Ženy byly během historie často živeny svými i cizími muži, proto u nich vousy nevyrůstají, alespoň dokud vlasová kolonie podle dostatku estrogenu pozná, na kom roste.

[editovat] Historický vliv

Člověk je však tvor svéhlavý (přestože jeho hlava není už tak úplně jeho) a uzurpuje si svou nově nabytou inteligencí pro vládu nad ostatními tvory. Vlas, jako prostý parazit či symbiont nevidí do následků svých činů, stará se spíše o okamžitý prospěch. Avšak člověk, jakmile nabyde trochu inteligence, snaží se podřídit si svou konkurenci tím, že ji připraví o vlasy, onen klíč k přežití. Legenda o Samsonovi a Dalile jest odvěkým varováním. Proto už od dob Římanů je každý voják vždy ostříhaný nakrátko, aby takto zmrzačené vlasy nemohly účinně působit na jeho pud sebezáchovy, či touhy po svobodě. Dobrým příkladem jsou například skinheads či čínský lid. Vlasy totiž nejen stimulují část lidské inteligence, ale také některé podvědomé procesy. Proto ženy, odedávna převážně dlouhovlasé, nejsou právě častým jevem na bitevním poli a proto hnutí Hippies válku přímo odmítá. Přesto je velmi zvláštní, že některé přímo násilné nebo násilničtější skupiny obyvatelstva nosily nebo nosí dlouhé vlasy. V tomto případě se jedná o Vikingy, motorkáře, některé metalisty a členy historického šermu. Dále vlasy ovlivňují hostitelův podvědomý vkus ve prospěch svého šíření - mnoho lidí považuje (dlouhý) vlas za přitažlivý. To po tisíciletí platilo i doslova, neboť bylo příjemné, bylo-li si partnerku za co pořádně přitáhnout.

[editovat] Životní cyklus

Vlas je rostlina nenáročná, roste po celý rok, nejvíce na podzim, kdy ostatní rostliny uléhají ke spánku a utlumují svou činnost, nikoliv však vlas. Právě tehdy vlasy znásobí svou činnost, aby připravily svého hostitele na třeskutý mráz či plískanice. Vlas se vyskytuje v různých barvách a kombinacích odstínů černé, hnědé, žluté, až bílé, v rámci jedné kolonie tvoří více odstínů specifickou novou barvu, například zrzavou. (viz Zikmund Liška Ryšavá). Blond barva vlasů bývá někdy i příznakem nedostatečného obsahu vitamínů I a Q v těle.

Vlas dorůstá až několika metrů, rychlostí asi 12 centimetrů ročně. Nevyžaduje pravidelnou zálivku, avšak jeho metabolické exhalace je třeba odstraňovat, jakož i odumřelé jedince, pomáhá to udržovat zdravotní stav kolonie. I přes svou nenáročnost, v dnešní moderní době bohužel vlas často trpí podvýživou - různé umělé hydrogenizované tuky, nedostatek vitamínů, minerálů, stopových prvků; není divu, že po čtyřicítce někdy celá kolonie začíná vymírat. V poslední době však dochází i ke dalekosáhlým škodám, způsobeným přemnožením vlasovce zubatého, který rovněž vlasový porost devastuje. Neblahý pohled na hlavu jako koleno se dá označit za ekologickou katastrofu. Pokud bude tento trend pokračovat, bude jistě vlas lidský hlavový zapsán na listinu chráněného rostlinstva.

[editovat] Vox populi aneb panoptikum názorů

2599055-svetovy-sampionat-o-nejkrasnejsi-knir-a-vous.jpg

Vlasy, které rostou odspodu, se nazývají vousy (někdy též lícní kadeře). Ženám rostou méně, ale více si jich všimnete. Na obrázku muž s afrem předvádí svůj pěstěný vous.

  • Některé děvuchy údajně letí na vlasatce (pokud ne, odpusťte jim, nevědí o co přicházejí). Bohužel v davu českých studentů s tím člověk moc nevynikne. V prudérních Spojených Státech Amerických však prý tak otrlí nejsou, pořádné háro vzbudí nejen dívčí pozornost, ale i policistů a ochranky budov, kteří se hned člověka ptají, zdali něco nepotřebuje.
  • Andy Warhol býval vizionářský umělec. Já se o to snažím rovněž, svým způsobem. Andy nosil své divoce vypadající paruky, aby odvrátil pozornost obecenstva od své tváře, byl to kupodivu prý celkem stydlivý člověk. Já, na rozdíl od typické prefabrikovanosti a umělosti pop-artu dávám přednost přírodnímu, ekologickému materiálu.
  • Kdykoliv chce jeden muž či žena vyjádřit svou převahu nad jiným mužem, vezme mu vlasy, je tomu tak po věky v armádě, některých náboženstvích a celkem nedávno za komunismu. Platí to i opačně - čím delší vlas, tím více samozvaných zotročitelů dokázal nositel úspěšně poslat tam, kde slunce nesvítí.
  • Aragorn, Legolas, Gandalf, Saruman, anime hrdinové, Sparťané čelící Perské říši, Pekelní andělé, ti i další jsou důkazem, že v podvědomí lidské rasy je dlouhý vlas něco jako třešnička na dortu, extra ruka boha Višnu či striptýzový dům ve Springfieldu. Jak by vypadal Michalangelův Bůh v Sixtinské kapli nakrátko? Asi ne tolik božsky.
  • Správný vlasatec dokáže poznat počasí po probuzení, podle stavu své pokrývky hlavy. Barometry totiž používají lidské vlasy jako pružinu, a průměrný člověk jich má asi sto tisíc (vlasů, nikoliv barometrů). Pokud je počasí (h)nuzné, mohou vlasy posloužit jako čepice, šála, či pláštěnka.
  • Špičaté vlasy mívají lidé vhodní k upalování na špičatých kůlech.

Sarracenia flava.jpg
Rostliny
AcerAdelaide kratzmariBanánovníkBez černýBolševník velkolepýBrokoliceCelerCibule kuchyňskáCírkevČajovník čínskýČuhýřHopsinkyJílovec MaďarJmelíKaktus polárníKlausovec obrovskýKlementýnkaKokoticeKonopí setéLilek bramborLípaLopata pracovníMák setýMasožravé rostlinyOkurka setáPleskatec zavlhlýPýr zkroucenýSlunečnice ročníSmrk velkýŠalinovníkTrnka obecnáTřešeňTrdelníkTučňákVlas člověčíVlaštovičníkVrbaZelí
Zdravotnictví
Ukopnutý palec Anatomie

BradaviceČakraErekceG-BodJazykKadidloKouleKoulenoKrevní plazmaMyšlenDívadloPenisPlešPlícePrsPrstySrdceStydké pyskyUherVaginaVlasyZuby

Prašule Léky na choroby

BukakeMočPlaceboVšemženPoloniumWobenzym

Arteterapie Léčebné metody

Domácí léčeníJak získat správnou liniiKardiostimulátorMasážNarkózaOperacePorodRH faktorTotální endoprotézaUrinoterapieVodková pumpaZdravíZimním spánkem proti obezitě

Zdravotníčka Zdravotníci

LékařRadim UzelLeoš HegerMirek Oplzlák

Zákaz vstupu, hadi! Zdravotní zařízení

uncyclopedia